NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Znamy oferty na łódzki tunel średnicowy. Wszystkie w budżecie PLK

| Martyn Janduła / Roman Czubiński 07.04.2017 3,1k

Znamy oferty na łódzki tunel średnicowy. Wszystkie w budżecie PLK
Fot. Tines
Poza budową nowego dworca Łódź Fabryczna, tunel średnicowy w Łodzi jest kolejną inwestycją budzącą wiele emocji. Połączy on dwa najważniejsze miejskie dworce. Realizowana w formule „projektuj i buduj” inwestycja ma kosztować ok. 2 miliardy złotych. Inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Swój udział w inwestycji deklaruje sześciu oferentów.
Rola tunelu w docelowym układzie łódzkiego węzła będzie niebagatelna. Po raz pierwszy w historii pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta, i to zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec).

Oferty w budżecie PKP PLK

Budowa łódzkiego tunelu średnicowego, oprócz samej nowej linii kolejowej, obejmie także szereg prac towarzyszących na linii nr 15. Inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to w 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – okres gwarancji (minimum 4 lata). Budżet PKP PLK na inwestycję to 2,169 mld zł

Do przetargu przystąpiło sześć firm. Najtańsza oferta pochodzi od konsorcjum Gulermark i Mosty Łódź SA – 1,36 mld zł brutto. Turecka firma specjalizuje się w budownictwie podziemnym, ma doświadczenie w realizacji projektów w Polsce. Wspólnie z firmą Astaldi budowała centralny odcinek II linii metra w Warszawie, a teraz już samodzielnie buduje zachodni odcinek na Wolę.

Dalej w kolejności są to: Konsorcjum Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki – 1,59 mld zł, konsorcjum Astaldi S.P.A. i Torpol – 1,669 mld zł brutto, IDS BUD – 1,796 mld zł brutto, Dogus – 2,1 mld zł brutto, Impresa Pizzarotti – 2,147 mld zł brutto.

Wszyscy oferenci zaoferowali 72-miesięczną gwarancję na wykonane prace. Zbieżność nastąpiła również w parametrze terminu realizacji budowy. Każdy wykonawca podał, że roboty potrwają 48 miesięcy (etap szósty – 29 miesięcy, zaś etap siódmy – 23 miesiące). 

Prędkość w tunelu – 100 km/h

Prędkość maksymalna ma wynosić w tunelu 100 km/h. Nawierzchnia w tunelu będzie bezpodsypkowa. Co ważne, zastrzeżono, że „docelowy układ głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna musi uwzględniać przyszłościową dobudowę tunelu linii KDP przy minimalizacji zakresu robót traconych”. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.

Tunel będzie wyposażony w ERTMS/ETCS poziomu 2. oraz komputerową dwukierunkową, trzystawną samoczynną blokadę liniową z kontrolą niezajętości szlaku w oparciu o system zliczania osi. Wymianie ulegną też, między innymi, urządzenia sterowania ruchem na linii nr 15 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Przewidziano całkowite zamknięcie tego fragmentu linii na okres co najmniej 4 miesięcy (przez ten czas pociągi miałyby być kierowane objazdem przez odcinek Łódź Widzew – Zgierz).

Ważne miejsce w SIWZ zajmuje opis układu przystanków. Obiekt pod roboczą nazwą Łódź Zielona (do tej pory używano raczej nazwy „Łódź Centrum”) pod skrzyżowaniem al. Kościuszki z Zieloną ma mieć trzy podziemne poziomy połączone windami, schodami ruchomymi i stałymi z funkcją ewakuacji. Na poziomie -3 zaplanowano dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm, węzły sanitarne i pomieszczenia techniczne. Dwa pozostałe będą miały głównie funkcję komunikacyjną, przy czym na jednym z nich będzie możliwe prowadzenie usług lub handlu. Wyjścia na powierzchnię będą rozlokowane wzdłuż ul. Zielonej. „Projekt musi spełniać kryteria bezpieczeństwa i dostępności, zapewnia widoczność przestrzeni z każdego miejsca” – zaznaczono.

Nowe przystanki w Łodzi

W podobny sposób zaplanowano przystanek Łódź Ogrodowa (rejon skrzyżowania Ogrodowa – Karskiego, zapewne na terenie CH Manufaktura), jednak tu z uwagi na mniejszą głębokość pod ziemią znajdą się tylko dwa poziomy. Oba przystanki będą wykończone w podobny sposób: głównym materiałem użytym w przestrzeni dostępnej dla pasażerów będą płyty kamienne, przewidziano też m. in. elementy z drewna (oparcia ławek), szkła czy metalu.

Więcej o szczegółach przetargu piszemy w tym miejscu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5