NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Zmiana systemu zasilania na polskiej kolei? Koszty byłyby ogromne

| Kasper Fiszer 01.12.2020 84

Zmiana systemu zasilania na polskiej kolei? Koszty byłyby ogromne
Elektryczny zespół trakcyjny w Katowicachfot. Kasper Fiszer
Wydaje się przesądzone, że powstaną w Polsce odcinki sieci kolejowej zasilane w systemie 2 x 25 kV prądu przemiennego. Czy zastąpi on jednak aktualny standard 3 kV prądu stałego? Koszty takiej operacji mogłyby być ogromne, bo trzeba byłoby nie tylko zbudować nową infrastrukturę, ale i kupić tabor, który często zastąpiłby relatywnie nowe pojazdy.
– Koncepcja i program budowy CPK wprowadza do agendy politycznej i wykonawczej projekt budowy kolei dużych prędkości (KDP). Z naszego punktu widzenia zasilanie na takich liniach to zasilanie systemu 2 x 25 kV – mówił podczas konferencji zorganizowanej przez fundację ProKolej i Instytut Kolejnictwa z okazji prezentacji wspólnego raportu Aleksander Wołowiec, koordynator komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Takie napięcie ma zgodnie z planami spółki zostać zastosowane przynajmniej na dwóch ciągach: z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku zachodnim oraz z Warszawy do Trójmiasta. Czy będą to jedyne odcinki takiego systemu, czy w przyszłości objąłby on całą sieć kolejową?

Realna jest elektryfikacja pojedynczych odcinków

– W teorii taka zmiana byłaby możliwa w ciągu ok. 50 lat i kosztowałaby ok. 50 mld zł – stwierdził Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka. Zwracał on uwagę na dużą skalę inwestycji w istniejący system zasilający 3 kV. – Do 2027 r. wydamy na jego modernizację ok. 7 mld zł. Wówczas będziemy mieć zmodernizowane ok. 65 proc. infrastruktury energetycznej – zapowiadał. Wyraził wątpliwość, czy wobec konkretnych działań podejmowanych obecnie w celu podniesienia jakości sieci istniejącego standardu należy brać pod uwagę zmianę zasilania, która wiązałaby się z koniecznością zastąpienia nowych urządzeń.

Nieco cieplej o możliwości wprowadzenia systemu 2 x 25 kV mówił Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapowiedział, że jego spółka zelektryfikuje w tym standardzie odcinek Rail Baltiki z Ełku do granicy polsko-litewskiej w Trakiszkach. – Jeśli chodzi o kompleksową zmianę, nie wyobrażam sobie, by był to jednorazowy proces – stwierdził przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Ewentualna transformacja miałaby trwać wiele lat i obejmować kolejno nowo budowane lub modernizowane długie odcinki. Na razie jednak prowadzone i planowane są głównie inwestycje w infrastrukturę 3 kV.

Jest mało taboru wielosystemowego. Ale jego produkcja nie jest problemem

Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, stwierdził, że do olbrzymich nakładów na infrastrukturę w przypadku zmiany napięcia na całej sieci należałoby doliczyć równie duże środki konieczne na wymianę taboru. – Dziś wydawane są ogromne środki na infrastrukturę. Podejmowanie decyzji zupełnie zmieniających kierunek inwestycji nie wydaje się sensowne – ocenił. Zwracał też uwagę, że spośród ok. 1800 lokomotyw należących do polskich przewoźników tylko pojedyncze sztuki są pojazdami wielosystemowymi. Podobnie jest w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych. – Oczywiście KDP powinna być zasilana w systemie 2 x 25 kV – zastrzegł.

– W zasadzie od dawna nie produkuje się pojazdów wykorzystujących silniki komutatorowe prądu stałego – zauważył natomiast Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility. Zamiast nich stosowane są przede wszystkim silniki asynchroniczne z rozruchem energoelektronicznym. – Nie ma więc przeszkód, by pojazdy zamawiane były jako wielosystemowe. To nie jest wielki koszt – podkreślał. Mogłoby to stanowić rozwiązanie na czasy przejściowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5