Partnerzy serwisu:
Innowacje

PKP PLK pokazuje, jak chroni sieć trakcyjną przed zimą i lodem

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
25-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PLK zapewnia, że spółka jest gotowa na zimę i oblodzone szlaki. Spółka tłumaczy jakie rozwiązania wdraża, żeby wszystkie pociągi dojechały do swojego celu podróży.

Zima to czas szczególnych wyzwań dla kolei, a jednym z najpoważniejszych jest oszronienie i oblodzenie sieci trakcyjnej. Cienka warstwa szronu, jak również lodu utrudnia prawidłową współpracę nakładki węglowej pantografu z przewodem jezdnym, co powoduje ograniczenie prędkości i zakłócenia w zasilaniu pociągów. W trudnych warunkach pogodowych np. padający marznący deszcz może doprowadzić do unieruchomienia pociągu na szlaku i przerwy w ruchu. Gromadząca się duża warstwa lodu na przewodach jezdnych sieci trakcyjnej oraz odbierakach prądu na elektrycznych pojazdach trakcyjnych, w wielu przypadkach powodować może perturbacje w założonej realizacji rozkładu jazdy pociągów.

 Zjawisko oblodzenia trudno całkowicie wyeliminować – powstaje przy gwałtownych zmianach temperatury, wysokiej wilgotności i specyficznych warunkach mikroklimatycznych. PLK SA konsekwentnie ogranicza jego skutki, wykorzystując technologie zapobiegawcze i sprawdzone procedury. Należy również wskazać, że w trudnych warunkach pogodowych, takich jak padający marznący deszcz, czas przywracania ruchu zarówno w branży kolejowej, drogowej czy lotniczej jest utrudniony.

Nowoczesne rozwiązania w walce z oblodzeniem sieci trakcyjnej – technologia w praktyce

Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły innowacyjne rozwiązanie, które znacząco usprawnia proces zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem. W 2023 roku spółka dopuściła do stosowania urządzenie MZS wraz z technologią – mechaniczny system nanoszenia preparatu antyoblodzeniowego na przewody jezdne sieci trakcyjnej. Certyfikat dopuszczenia został opublikowany na stronie głównej PLK SA w sekcji „Kontrahenci”.

Urządzenie MZS wyróżnia się pełną automatyzacją pracy – samodzielnie wykrywa przewody jezdne i precyzyjnie aplikuje preparat. W sezonie zimowym 2024 roku technologia została wykorzystana i sprawdzona na liniach kolejowych: Łódź Kaliska – Łowicz (LK15), Łódź Widzew – Kutno (LK16) oraz Czachówek Południowy – Radom (LK8). Efekt? W ciągu zaledwie 12 godzin zabezpieczono ponad 260 km sieci, a na zabezpieczonych odcinkach przewodów jezdnych sieci trakcyjnej nie odnotowano problemów z oblodzeniem. Prace prowadzono przy wyłączonym napięciu w sieci trakcyjnej.

Kolejny krok – praca pod napięciem

Dążąc do zwiększenia skuteczności i mobilności, w sezonie zimowym 2025/2026 podjęto inicjatywę przystosowania urządzenia MZS do pracy pod napięciem 3 kV DC. Testy i konsultacje techniczne potwierdziły zasadność takiego rozwiązania – urządzenie może aplikować preparat bez konieczności wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej.

Kluczowe parametry technologii:
  • aplikacja preparatu przy wyłączonej sieci trakcyjnej,
  • prędkość robocza do 40 km/h,
  • zużycie środka: ok. 2 litry na torokilometr,
  • obsługa urządzenia drogą radiową przez jedną osobę z kabiny pojazdu.

Zastosowana technologia jest obecnie jedną z najskuteczniejszych metod walki z oszronieniem i oblodzeniem sieci trakcyjnej. Jej główną zaletą jest automatyzacja procesu oraz możliwość pracy przy włączonym napięciu.

Efekty wdrożenia

Od listopada 2025 roku w pierwszej kolejności zabezpieczono obszary północnej Polski. Czas realizacji działań został kilkukrotnie skrócony, a wdrożenie technologii pozwoliło uniknąć około 90 wyłączeń napięcia w sieci trakcyjnej, co wcześniej było konieczne i wiązało się z przygotowaniem strefy pracy. Dzięki temu możliwe jest szybkie reagowanie na alerty IMGW o nadchodzących trudnych warunkach pogodowych.

Procedury i szybkie reagowanie

Gdy warunki pogodowe powodują oblodzenie sieci trakcyjnej, wprowadzone są:
  • jazdy patrolowe oraz tzw. „przecieranie sieci”,
  • zachowanie gotowości do pracy w usuwaniu skutków oblodzenia 66 pociągów sieciowych,
  • monitoring przejezdności linii i warunków pogodowych w wybranych punktach sieci,
  • decyzje operacyjne pozwalające utrzymać zasilanie i płynność ruchu.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i codziennej pracy służb technicznych Polskie Linie Kolejowe skutecznie ograniczają wpływ oblodzenia na funkcjonowanie sieci trakcyjnej. Wdrożona technologia i urządzenie MZS to przykład, jak polska innowacja połączona z praktyką eksploatacyjną wzmacnia bezpieczeństwo i niezawodność infrastruktury kolejowej. Odpowiednie przygotowanie infrastruktury sieciowej sprawia, że pasażerowie mogą podróżować bezpiecznie i punktualnie, niezależnie od warunków pogodowych.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy

Infrastruktura

PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy

PKP PLK 26 listopada 2025

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

PKP PLK 01 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy

Infrastruktura

PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy

PKP PLK 26 listopada 2025

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

PKP PLK 01 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij