Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
26-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK zapewnia: Jesteśmy gotowi do zimy
fot. PKP PLK
– Zima na torach to wyzwanie, które podejmujemy z pełnym zaangażowaniem – zapewniają PKP PLK. Blisko 280 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów, stały monitoring oraz ponad 180 zespołów gotowych do szybkiego usuwania awarii i usterek pozwalają zapewnić jak najlepsze warunki podróży w trudnych warunkach pogodowych.

Służby techniczne PLK SA nieprzerwanie czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów, reagując na zmieniające się warunki atmosferyczne. Całodobowy monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów na trasy, co minimalizuje ryzyko zakłóceń w ruchu.

Przed nadejściem zimy pracownicy zarządcy dokonali kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej. Wykonano niezbędne naprawy, usunięto drzewa zagrażające upadkiem na tor lub sieć trakcyjną, a także przeprowadzono przeglądy i konserwację sprzętu odśnieżającego oraz urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Na odcinkach szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych – łącznie na ponad 800 km torów – ustawiono specjalne zasłony: żywopłoty, parkany i przenośne zasłony.

W celu usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 279 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 11 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 38 pługi oraz 230 odśnieżarek. Do pracy w warunkach zimowych są przygotowane 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują około tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami.

Ponad 22 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, które wytapiają śnieg i lód z ruchomych części rozjazdów, zapewniając ich sprawne działanie podczas mrozów i opadów śniegu. Dodatkowo wszystkie rozjazdy kolejowe są smarowane preparatami o niskiej temperaturze krzepnięcia. Przewody jezdne sieci trakcyjnej na głównych trasach – na łącznej długości ok. 2,7 torokilometrów - pokrywane są środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, co ogranicza ryzyko ich zerwania przez pantografy elektrycznych pojazdów trakcyjnych. W usuwaniu awarii na sieci trakcyjnej może uczestniczyć 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A.

W szczególnie trudnych warunkach zimowych o przejezdność linii kolejowych dba blisko 12,5 tys. pracowników, w tym 10,5 tys. pracowników Polskich Linii Kolejowych SA oraz 2 tys. pracowników firm zewnętrznych. Utrzymaniem obiektów infrastruktury kolejowej zimą – m. in. kładek i peronów – zajmują się pracownicy firm sprzątających, odpowiedzialni nie tylko za utrzymanie czystości, ale także odśnieżanie i usuwanie lodu z tych obiektów. Częstotliwość działań dostosowywana jest do aktualnych warunków pogodowych. Zimowe utrzymanie PLK SA obejmuje perony, kładki i dojścia dla pieszych (łącznie 6,0 mln m2 powierzchni), ponad 36 tys. km torów, ponad 37 tys. rozjazdów i ok. 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Wsparcie dla pasażerów w czasie podróży

Centrum Wsparcia Klienta, działające przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, jest dostępne dla podróżnych na każdym etapie podróży. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizując komunikaty i nadzorując przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum uczestniczy w organizacji komunikacji zastępczej.

Pasażerowie mogą również szybko zgłosić wszelkie nieprawidłowości, takie jak oblodzenie czy zaśnieżenie peronów, poprzez aplikację lub stronę Sprawny Peron.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

PKP PLK 01 grudnia 2024

Zimowe utrudnienia w kursowaniu pociągów

Pasażer

Zimowe utrudnienia w kursowaniu pociągów

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2023

Posłanka pyta ministerstwo o zimowe problemy kolei

Tabor i technika

Posłanka pyta ministerstwo o zimowe problemy kolei

Michał Szymajda 17 lutego 2021

Zobacz również:

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy gotowi na zimę

PKP PLK 01 grudnia 2024

Zimowe utrudnienia w kursowaniu pociągów

Pasażer

Zimowe utrudnienia w kursowaniu pociągów

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2023

Posłanka pyta ministerstwo o zimowe problemy kolei

Tabor i technika

Posłanka pyta ministerstwo o zimowe problemy kolei

Michał Szymajda 17 lutego 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij