Choć stan zgierskiego wiaduktu nad ul. Długą istotnie się poprawił, pociągi nie kursują po nim z prędkością 100 km/godz. Zarządca infrastruktury, który wcześniej informował nas o przyspieszeniu ruchu do takiej szybkości, twierdzi, że osiągnięcie takich parametrów możliwe, bo obiekt znajduje się blisko peronów stacyjnych. Przypomina także, że niebawem rozpocznie się kompleksowa przebudowa stacji.
W połowie listopada
informowaliśmy na naszych łamach o planach modernizacji stacji Zgierz. Jak ogłosiły później PKP Polskie Linie Kolejowe, na stacji powstaną m.in. trzy nowe perony, które połączy z miastem nowe przejście podziemne (dziś dostępne jest jedynie przejście w poziomie szyn). W ramach modernizacji ciągu linii nr 15 i 16 Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno przebudowany ma zostać m.in. wiadukt nad ul. Długą, dzięki czemu prędkość dla kursujących tamtędy pociągów pasażerskich wzrośnie do 120 km/godz.
W rzeczywistości pociągi nie przyspieszyły do 100 km/godz. Zarządca infrastruktury podkreśla przy tym, że już obecnie stan obiektu jest o wiele lepszy niż jeszcze niedawno. – – Dzięki pracom o wartości 1,3 mln zł realizowanym w marcu i kwietniu tego roku PLK wymieniły wyeksploatowaną konstrukcję. Pociągi kursowały tam 40 km/godz., a po inwestycji przyśpieszyły do 100 km/godz. – mówił nam przed niespełna miesiącem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Informacji tych nie potwierdzają jednak nasze redakcyjne obserwacje. Pociągi wjeżdżają na obiekt powoli i przyspieszają dopiero po zjeździe z wiaduktu. Częściowo potwierdza to zresztą zarządca infrastruktury w przesłanym nam stanowisku.
Tory są gotowe na osiągnięcie wysokiej prędkości, ale... – Tory na wiadukcie kolejowym nad ul. Długą w Zgierzu umożliwiają przejazd pociągi z prędkością 100 km/godz. w obu kierunkach. Niższe prędkości osiągane przez pociągi podczas przejazdu przez obiekt wynikają z sytuacji ruchowej na stacji Zgierz, tj. z bliskiego położenia wiaduktu od peronów – tłumaczy Karol Jakubowski. W rzeczywistości więc wcześniejszy wniosek o przyspieszeniu ruchu wydaje się nieścisły.
Przypomnijmy, że w miniony piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już z poznańskim ZRK DOM
umowę na modernizację odcinka Łódź Kaliska – Zgierz. – Trasa zostanie dostosowana do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/godz. Inwestycję zaplanowano na lata 2019 – 2021. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna oraz zostaną przebudowane obiekty inżynieryjne. Koszt prac wyniesie ok. 200 mln zł – stwierdza Karol Jakubowski.