NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Zeroemisyjna kolej przyciągnie nowych pasażerów?

| Kasper Fiszer 12.03.2021 1,5k

Zeroemisyjna kolej przyciągnie nowych pasażerów?
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Kolej już dziś jest bezpieczna, a jej wpływ na środowisko jest istotnie mniejszy niż innych gałęzi transportu. Działania mające na celu dalszy spadek emisji zanieczyszczeń może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności w oczach pasażerów. Do ich skutecznego pozyskiwania niezbędne jest także zaufanie – to główne wnioski z debaty, jaka odbyła się podczas konferencji zorganizowanej przez PKP Intercity.
– Każdego dnia powinniśmy pamiętać o celach wyznaczonych przez strategię Zielonego Ładu. Daje ona nadzieję, że transport kolejowy, drogowy i lotniczy rzeczywiście będzie transportem XXI w. – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To także bardzo duża szansa dla przewoźników kolejowych – dodał. Stwierdził także, że chciałby, by podobne wysiłki mające na celu ograniczenie emisji z transportu były podejmowane również w krajach pozaunijnych. – Mam też nadzieję, że większa część tego tortu transportowego będzie wykrajana dla przewoźników kolejowych – powiedział. W jego opinii jednym z narzędzi mających zwiększyć rolę kolei mogłoby być obniżenie stawek dostępu do infrastruktury. Nie podał natomiast konkretnych dat, kiedy takie zmiany mogłyby wejść w życie.

Dotacje dla PKP Intercity mają pomóc producentom, m.in. Pesie

Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, stwierdził, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat polska kolej ma stać się komfortowa, bezpieczna, ekologiczna, powtarzalna i dostępna. – Na końcu jakichkolwiek działań musi być komfort i bezpieczeństwo pasażera – mówił, dodając, że rząd chce, by odbudowane zostało zaufanie Polaków do kolei. – Miliardy, które zostaną przetransferowane na polską kolej, sprawią, że będzie to środek transportu pierwszego wyboru – ocenił. Przekonywał także, że dotacje – w tym dla PKP Intercity – mają być dużym zastrzykiem dla krajowej gospodarki. Mają też chronić miejsca pracy m.in. w Pesie czy ZNTK Mińsk Mazowiecki. – Pracownicy tych zakładów mogą śmiało patrzeć w przyszłość dlatego, że rząd tak mocno postawił na kolej – zapewnił.

– Chciałbym podkreślić, że już dziś polska kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu i z całą pewnością już teraz jest ekologiczna – stwierdził Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zaznaczył jednak, że pandemia przyniosła trudne czasy dla transportu szynowego: o ile jeszcze w 2019 r. statystyczny Polak wsiadał do pociągu dziewięć razy, to w 2020 r. już tylko 5,5 raza. – To, czego w Polsce ciągle nam trochę brakuje, to skomunikowanie z innymi środkami transportu. To coś, co z całą pewnością musimy w przyszłości naprawić – powiedział.

Grupa PKP: Ekologia jest ważna już dziś

O ogromnej satysfakcji związanej z działaniami proklimatycznymi mówił zaś Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych. – Dla środowiska kolejowego od dawna było oczywiste, że kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. Przez lata staraliśmy się, by stało się to wiedzą powszechną, i dziś do takiego etapu doszliśmy – stwierdził. Zapewnił też, że polska kolej już dziś realizuje pewne punkty tzw. Nowego Zielonego Ładu. Zwracał tu uwagę m.in. na projekt innowacyjnych dworców systemowych, które są wyposażone w pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne. Wspomniał też o programach car-sharingowych czy bike-sharingowych oraz o instalowanych przed dworcami ładowarkach samochodów elektrycznych.

Podpisana niedawno umowa PSC [na międzywojewódzkie przewozy kolejowe] warta 21 mld zł to sukces wielu ministrów. Pokazała ona, że wszystkim zależy na kolei – mówił zaś Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Zwracał uwagę na rosnącą w ostatnich latach do momentu wybuchu pandemii popularność usług jego spółki i stwierdził, że osiągnięcie takich wyników nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy z resortem infrastruktury czy PKP SA. Przekonywał też, że inwestycje w kolej przekładają się nie tylko na rozwój przewoźnika, ale i zakładów produkcyjnych. Jako przykład przywoływał rozbudowę zakładów Stadlera po zamówieniu dwunastu jednostek przez jego spółkę. Jednocześnie zapowiedział modernizację stacji postojowych. Niebawem przedsiębiorstwo podpisze umowę na prace na takiej stacji w Szczecinie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5