Partnerzy serwisu:
Biznes

Zdziarski: Jest duże zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zdziarski: Jest duże zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową
fot. Pesa
- Właściwie natychmiast po decyzji Prezesa UTK otrzymaliśmy zapytania ofertowe od klientów zainteresowanych modernizacją swoich spalinowych lokomotyw do napędu wodorowego i wszystko wskazuje na to, że wkrótce podpiszemy kolejne umowy - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Od poprzednich targów Trako i głośnej premiery lokomotywy wodorowej minęły dwa lata. Jak rozwija się ten projekt?

Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesy:
Na początek małe zaproszenie - naszą lokomotywę wodorową można zobaczyć na Trako również w tym roku, co więcej – można nią nawet pojechać, do czego gorąco zachęcam. A jeśli chodzi o konkrety związane z projektami wodorowymi, to zwróciłbym uwagę na kilka kwestii.

Zacznę od świadectwa – SM42-6Dn, czyli wodorowa lokomotywa manewrowa Pesy została przez UTK dopuszczona do eksploatacji na bocznicach i w ruchu lokalnym. Ta informacja wywołała błyskawiczną reakcję rynku – właściwie natychmiast po decyzji Prezesa UTK otrzymaliśmy zapytania ofertowe od klientów zainteresowanych modernizacją swoich spalinowych lokomotyw do napędu wodorowego i wszystko wskazuje na to, że wkrótce podpiszemy pierwsze umowy.

Co równie ważne lokomotywa doskonale poradziła sobie nie tylko podczas pierwszych prac eksploatacyjnych, ale również prowadząc pierwszy skład specjalny z wagonami na Hel. Możemy więc z dumą potwierdzić, że pierwszym wodorowym pojazdem szynowym, który pokonał legendarną trasę Gdynia – Hel była lokomotywa Pesa. Przyznam, że uczestniczyłem w nocnym przejeździe testowym i dla mnie, ale także całego kilkunastoosobowego zespołu, który odbył tę podróż w wagonie pasażerskim był to wyjątkowy, historyczny moment.

Oczywiście pracujemy dalej nad projektami pojazdów z napędami wodorowymi. Poza realizacją zamówień związanych z modernizacją lokomotyw SM42 przygotowujemy projekt nowej wodorowej lokomotywy manewrowej, która będzie zasilana z ogniw wodorowych i trakcji elektrycznej i od początku projektowana tak, by mogła być sprzedawana na rynki zagraniczne.

Zgodnie z zapowiedziami, rozpoczęliśmy również prace nad projektem pojazdu pasażerskiego, który roboczo nazywamy Pesa Regio160 HEMU. W stosunku do dotychczasowych wodorowych pojazdów konkurencji innowacją będą dwa źródła zasilania silników elektrycznych – sieć trakcyjna poprzez pantograf i ogniwa wodorowe. Z naszych symulacji wynika, że połączenie zasilania z pantografu z ogniwem wodorowym najlepiej odpowiada potrzebom przewoźników regionalnych, zwłaszcza na rynku polskim; co równie ważne koszty eksploatacji tych pojazdów będą zbliżone do kosztów pojazdów spalinowych, które miałyby zastąpić. Koncepcję tą przedstawiliśmy przedstawicielom urzędów marszałkowskich i przewoźników regionalnych podczas specjalnej konferencji i spotkała się ona ze sporym zainteresowaniem.

Co jeszcze istotne, to ten pojazd będziemy mogli zaoferować przewoźnikom regionalnym i samorządom jeszcze w tej perspektywie unijnej, dzięki wykorzystaniu rozwiązań technologicznych opracowanych przy pracach nad lokomotywą wodorową.

A jak od poprzednich targów zmieniła się sytuacja całej firmy?

Pesa konsekwentnie realizuje założenia Strategii2030+ we wszystkich obszarach. Zamknęliśmy proces restrukturyzacji, stawiamy na rozwój – pracujemy nad nowymi produktami, pozyskujemy zamówienia, inwestujemy w nowe technologie produkcji i oczywiście realizujemy założony biznesplan. Przychody spółki za ostatni rok przekroczyły 1,5 mld złotych, a EBiDTA wzrosła z 45,5 mln w 2021 do 67,5 mln w 2022 roku. Plany na kolejne lata zakładają sukcesywny wzrost skonsolidowanych przychodów i nie są zagrożone, co widać przede wszystkim w portfelu zamówień. Produkujemy pojazdy dla Regio Jet, Ceskich Drah, Kolei Dolnośląskich, tramwaje dla Bydgoszczy, Wrocławia, Tallina i Krajowej, jak widać zwiększamy obecność na rynkach zagranicznych, wkrótce podpiszemy kolejne kontrakty … W tej chwili mamy podpisane umowy o wartości prawie 4 mld złotych, a drugie tyle właściwie pewne po złożeniu najlepszych ofert w zakończonych przetargach lub w związku z uruchomianiem przez klientów opcji.

Całą rozmowę przeczytasz w najnowszym numerze Miesięcznika Rynek Kolejowy.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych

Tabor i technika

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych

informacja prasowa MMR Group 29 września 2023

Remont linii do Lwówka i Stronia potrwa lata. Będą autobusy KD?

Infrastruktura

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

Zobacz również:

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Biznes

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski, wsp. Jakub Rosler 17 września 2023

Niespodzianka Pesy na Trako. Wodorem na Hel!

Innowacje

Niespodzianka Pesy na Trako. Wodorem na Hel!

Jakub Madrjas 15 września 2023

Pesa wygrywa przetargi w Rumunii. Może dostarczyć nawet 91 pojazdów!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych

Tabor i technika

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych

informacja prasowa MMR Group 29 września 2023

Remont linii do Lwówka i Stronia potrwa lata. Będą autobusy KD?

Infrastruktura

PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników

Innowacje

Zobacz również:

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Biznes

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski, wsp. Jakub Rosler 17 września 2023

Niespodzianka Pesy na Trako. Wodorem na Hel!

Innowacje

Niespodzianka Pesy na Trako. Wodorem na Hel!

Jakub Madrjas 15 września 2023

Pesa wygrywa przetargi w Rumunii. Może dostarczyć nawet 91 pojazdów!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5