fot. Damian Kisielewski, CC BY-SA 4.0Stacja Tłuszcz przed modernizacją
W ciągu kilku najbliższych miesięcy skonkretyzowana powinna zostać wizja dalszych robót na mazowieckim odcinku magistrali Rail Baltica. PKP PLK zamierzają odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego i znacznie podnieść dopuszczalną prędkość. W okolicach Warszawy pociągi mają kursować po czterech torach.
Trwają prace przy budowie nowego międzynarodowego ciągu Rail Baltica, który ma połączyć Warszawę z Litwą, Łotwą i Estonią. Polski odcinek przebiega m.in. przez Białystok, co oznacza, że trasa będzie miała bardzo duże znaczenie także w ruchu krajowym. Jej początkowy odcinek jest też kluczowy da obsługi ruchu aglomeracyjnego w okolicach Warszawy. Będzie on prowadzony równolegle z zakładanym wzmożonym ruchem dalekobieżnym, w tym w relacjach do krajów bałtyckich.
– Zakończone zostały już prace główne na odcinkach Warszawa – Sadowne i Sadowne – Czyżew – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że zmodernizowana została już infrastruktura pasażerska, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie do i z pociągów ma być łatwiejsze także dla osób z niepełnosprawnościami, bo podwyższono perony. Wprowadzone zostały też inne udogodnienia, a poziom bezpieczeństwa wzrósł w związku z budową nowych skrzyżowań dwupoziomowych i modernizacją istniejących przejazdów w poziomie szyn.
Nie oznacza to jednak, że roboty nie będą kontynuowane. – Obecnie dla odcinka Warszawa – Czyżew opracowywane jest studium wykonalności dotyczące budowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Warszawa Wileńska – Marki – Zielonka oraz poprawy przepustowości na odcinku Warszawa – Tłuszcz – stwierdza nasz rozmówca. Aktualne założenia mówią o czterotorowym wyjściu z Warszawy, co pozwoliłoby na odseparowanie ruchu regionalnego od dalekobieżnego.
Pomiędzy Warszawą a Czyżewem zlikwidowane mają zostać natomiast wszystkie istniejące przejazdy kolejowo-drogowe. – Możliwe będzie osiągnięcie prędkości minimum 200 km/godz. – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Zapowiada jednocześnie, że prace studialne powinny zakończyć się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wówczas powinniśmy poznać więcej szczegółów dotyczących kształtu inwestycji.
Na razie trudno też wskazać konkretny horyzont czasowy realizacji robót. Pewne jest natomiast, że ich przeprowadzenie będzie wiązać się z dużym skróceniem czasów przejazdu odczuwalnym głównie w ruchu dalekobieżnym. Pociągi pasażerskie mają bowiem rozwijać prędkość niemal dwukrotnie większą niż dziś (200 zamiast 130 km/godz.).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.