NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Stacja Zakopane bez pociągów. Koleją tylko do Spyrkówki

| Michał Szymajda 08.06.2022 14,4k

Stacja Zakopane bez pociągów. Koleją tylko do Spyrkówki
Flirt PKP Intercity na stacji ZakopaneFot. Dominik Lebda (archiwum)
25 czerwca pociągi spółki PKP Intercity ponownie dojadą w Tatry. Ale do samego Zakopanego nie dojadą. Przystanek końcowy dla pasażerów zorganizowany zostanie w Spyrkówce. To w zasadzie przedmieścia Zakopanego. Tak będzie przynajmniej przez całe wakacje.
Czwarty rok z rzędu trwa modernizacja kolejowej trasy Kraków – Zakopane, nie licząc wcześniejszych prac remontowych na tej linii. Wiąże się to z organizacją komunikacji zastępczej między miastami w okresie poza sezonem letnim i zimowym. W czasie wakacji i ferii zimowych trasą jeżdżą pociągi, ale pomimo remontu czas przejazdu nadal raczej odstrasza, a do tego już planowane są kolejne inwestycje na jednotorowej linii. Tego lata pojawi się jeszcze jeden czynnik zniechęcający do wyboru kolei. To modernizacja stacji Zakopane.

Spyrkówka przyjmie pasażerskie pociągi

– Ze względu na intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej Kraków – Zakopane, które objęły remont torowiska na stacji Zakopane, od 25 czerwca pociągi będą kończyć i rozpoczynać trasę na stacji tymczasowej, przy peronach oddalonych od dworca o około 2 kilometry – napisała Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP Intercity. W rzeczywistości nowa „zastępcza” stacja jest położona około 1,5 km od stacji Zakopane. To Spyrkówka.

Spyrkówka to stacja serwisowa PKP Intercity, gdzie przed wyjazdem w trasę obrządzane są składy spółki, dość liczne w sezonie letnim i zimowym. Tu są sprzątane, myte, odfekalniane i nawadniane, tu następuje rewizja techniczna wagonów. To jedyne miejsce w mieście, które w sytuacji awaryjnej, a taką jest remont zakopiańskiej stacji, może przyjąć pociągi. Jest tak z uwagi na liczne tory, które się tam znajdują.

– Do obsługi pociągów dalekobieżnych przygotowywany jest peron z długą krawędzią, a dla pociągów regionalnych – z krótką. Do dyspozycji podróżnych będzie kontenerowy dworzec z poczekalnią, kasami oraz toaletami. Do końca sierpnia na stacji tymczasowej dyżurować będą informatorzy mobilni – dodaje rzeczniczka spółki. Tu skończą bieg nie tylko pociągi PKP Intercity, ale także Polregio, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich i wszystkich, którzy są zainteresowani kończeniem biegu pod Tatrami.

Jak dotrzeć do serca Zakopanego? Jeszcze nie wiadomo

Z nowego miejsca postoju pociągów w kurorcie do Krupówek – najważniejszego deptaka Zakopanego – są prawie 3 kilometry. Już teraz należy myśleć, jak nie uprzykrzyć dojazdu pasażerom kolei. Konkretnych decyzji jeszcze jednak nie ma, a komunikacja zastępcza na tak krótkim odcinku nie będzie uruchamiana.

– Jeżeli chodzi o komunikację autobusową do centrum Zakopanego, to Urząd Miasta analizuje obecnie różne możliwości – podaje biuro prasowe PKP Intercity. W pobliżu tymczasowej stacji znajduje się przystanek autobusowy i można go wykorzystać. Z pewnością jednak autobusy komunikacji miejskiej Zakopanego są zbyt małe, aby pasażerowie z pociągów mogli się w nich zmieścić.

Dodatkowe prace przy stacji Zakopane

Tymczasem PKP PLK zdecydowała właśnie o rozszerzeniu zakresu prac na stacji Zakopane z jej wykonawcą – firmą ZUE.

– W trakcie opracowywania dokumentacji projektowej dla inwestycji pn.: „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” uwzględniono możliwość rozszerzenia zakresu robót m.in. w stacji Zakopane. Istotny aspekt, który rozpatrywano, to zwiększenie przepustowości i możliwości eksploatacyjnych stacji. Szerszy zakres inwestycji na stacji Zakopane obejmuje przebudowę i wydłużenie istniejących peronów oraz budowę nowego peronu jednokrawędziowego, dedykowanego kolei aglomeracyjnej – poinformowało nas biuro prasowe PKP PLK.

Ponadto, dla wydłużenia stacji Zakopane zaplanowano całkowitą przebudowę układu torowego oraz sieci trakcyjnej. Prace już się rozpoczęły.

– W terenie rozpoczęto już prace przygotowawcze. Wykonano rozbiórkę istniejących elementów, m.in. sieci trakcyjnej, linii energetycznej, oświetlenia, urządzeń automatyki kolejowej. Kontynuowana jest rozbiórka torów i peronów. Umowa na zwiększony zakres robót w stacji Zakopane podpisana została 27.05.2022 r. Zakończenie modernizacji w stacji Zakopane planowane jest w IV kwartale 2023 r. i jest zgodne z harmonogramem projektu – napisała Dorota Szalacha. Czy do tego czasu pasażerowie będą zmuszeni do korzystania ze stacji Zakopane-Spyrkówka? Prawdopodobnie przynajmniej jeszcze w sezonie zimowym 2022/2023, ale PKP Intercity uzależnia to od postępów prac przy peronach nadzorowanych przez PKP PLK.

Remont do końca 2023 roku

– Sposób organizacji ruchu pociągów w okresie zimowym uzależniony jest od prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury. Informacje w tym zakresie będziemy podawać bliżej wprowadzenia rocznego rozkładu jazdy 2022/23 – napisała Katarzyna Grzduk. Warto przypomnieć, że w obrębie stacji Zakopane prace prowadzi nie tylko PKP PLK, ale także zakopiański urząd miasta, który buduje tu intermodalny węzeł przystankowy.

Na Portalu Pasażera pojawiła się już, przy wyszukiwaniu pociągów dla dat dojazdu do Zakopanego po 25 czerwca włącznie, istotna informacja, że „w związku z modernizacją stacji Zakopane (od 25.06.2022) pociągi rozpoczynają i kończą bieg przy tymczasowych peronach oddalonych od dworca o około 2 km”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5