Ważą się losy modernizacji ciągu linii 411, 422 i 410 między Stargardem a Kostrzynem. Władze województwa chciały odnowić infrastrukturę i przywrócić ruch dzięki programowi „Kolej+”. Przeszkodą mogą jednak okazać się wymogi co do wkładu własnego, którego samorząd nie będzie mógł pokryć ze środków Krajowego Planu Odbudowy – wynika z informacji UMWZ.
Jak pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, z całego Pomorza Zachodniego do programu Kolej Plus wpłynęły cztery projekty. Jednym z nich była modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Odcinek Stargard – Pyrzyce (linia 411), na którym znajdują się przystanki w granicach Stargardu, został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 2003 r. Dokumenty strategiczne województwa przewidują przywrócenie przewozów. Zgodnie z wymogiem „Kolei Plus” UMWZ deklarował dofinansowanie uruchomienia na linii po modernizacji co najmniej czterech par połączeń na dobę.
Dla mieszkańców Stargardu szczególnie ważny jest ok. 6-kilometrowy odcinek miejski. Znajdują się na nim przystanki kolejowe Stargard Osiedle i Stargard Kluczewo. Oba sąsiadują z dużymi generatorami ruchu. Pierwszy jest położony przy Osiedlu Pyrzyckim – największym w mieście skupisku domków jednorodzinnych. Drugi leży natomiast między dwoma osiedlami – Kluczewo i Lotnisko. Obie lokalizacje zostały uwzględnione na liście „200 Przystanków Prezydenckich”, przedstawionej w ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej przez ubiegającego się o reelekcję Andrzeja Dudę.
Problemy z wkładem własnymOd czasu złożenia wniosków do programu „Kolej+” sytuacja uległa jednak niekorzystnym z punktu widzenia samorządu województwa zmianom. Jak przyznaje w odpowiedzi na nasze pytania Biuro Prasowe UMWZ, modernizacja linii 411 stoi obecnie pod znakiem zapytania. Powodem są nowe zapisy dotyczące wkładu własnego.
– Pierwotne założenia Programu mówiły, iż wkład własny Samorządu w realizację inwestycji (15%) może być pokryty ze środków Krajowego Planu Odbudowy, co – niestety – później nie zostało potwierdzone. Warunek ten może okazać się kluczową barierą dla realizacji Programu, gdyż dokonana przez PKP PLK S.A. wstępna wycena wartości trzech projektów zgłoszonych przez Województwo Zachodniopomorskie opiewa na kwotę ponad 2,5 mld zł, co oznacza, iż wkład własny Samorządu musiałby wynieść około 400 mln zł – argumentują przedstawiciele Urzędu.
Co z SKM Szczecin?Co więcej – jak twierdzą – dla województwa byłaby to de facto inwestycja w obce środki trwałe. – Zadaniem Samorządu Województwa nie jest finansowanie modernizacji infrastruktury PKP PLK SA, za którą – jako zarządca sieci kolejowej – pobiera opłaty m. in. od przewoźników wykonujących przewozy organizowane przez samorządy – czytamy w odpowiedzi z UMWZ.
Jedna z koncepcji przewiduje też włączenie odcinka Stargard – Stargard Kluczewo do
powstającej SKM Szczecin. Do przystanku Kluczewo mogłyby wtedy docierać bezpośrednie, szybkie pociągi ze stolicy województwa. Wysłaliśmy pytania w tej sprawie do koordynatora SKM – Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.