Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zachodniopomorskie: Niepewna przyszłość Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zachodniopomorskie: Niepewna przyszłość Kolej Plus
fot. Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, commons.wikimedia.org
Ważą się losy modernizacji ciągu linii 411, 422 i 410 między Stargardem a Kostrzynem. Władze województwa chciały odnowić infrastrukturę i przywrócić ruch dzięki programowi „Kolej+”. Przeszkodą mogą jednak okazać się wymogi co do wkładu własnego, którego samorząd nie będzie mógł pokryć ze środków Krajowego Planu Odbudowy – wynika z informacji UMWZ.

Jak pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, z całego Pomorza Zachodniego do programu Kolej Plus wpłynęły cztery projekty. Jednym z nich była modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Odcinek Stargard – Pyrzyce (linia 411), na którym znajdują się przystanki w granicach Stargardu, został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 2003 r. Dokumenty strategiczne województwa przewidują przywrócenie przewozów. Zgodnie z wymogiem „Kolei Plus” UMWZ deklarował dofinansowanie uruchomienia na linii po modernizacji co najmniej czterech par połączeń na dobę.

Dla mieszkańców Stargardu szczególnie ważny jest ok. 6-kilometrowy odcinek miejski. Znajdują się na nim przystanki kolejowe Stargard Osiedle i Stargard Kluczewo. Oba sąsiadują z dużymi generatorami ruchu. Pierwszy jest położony przy Osiedlu Pyrzyckim – największym w mieście skupisku domków jednorodzinnych. Drugi leży natomiast między dwoma osiedlami – Kluczewo i Lotnisko. Obie lokalizacje zostały uwzględnione na liście „200 Przystanków Prezydenckich”, przedstawionej w ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej przez ubiegającego się o reelekcję Andrzeja Dudę.

Problemy z wkładem własnym

Od czasu złożenia wniosków do programu „Kolej+” sytuacja uległa jednak niekorzystnym z punktu widzenia samorządu województwa zmianom. Jak przyznaje w odpowiedzi na nasze pytania Biuro Prasowe UMWZ, modernizacja linii 411 stoi obecnie pod znakiem zapytania. Powodem są nowe zapisy dotyczące wkładu własnego.

– Pierwotne założenia Programu mówiły, iż wkład własny Samorządu w realizację inwestycji (15%) może być pokryty ze środków Krajowego Planu Odbudowy, co – niestety – później nie zostało potwierdzone. Warunek ten może okazać się kluczową barierą dla realizacji Programu, gdyż dokonana przez PKP PLK S.A. wstępna wycena wartości trzech projektów zgłoszonych przez Województwo Zachodniopomorskie opiewa na kwotę ponad 2,5 mld zł, co oznacza, iż wkład własny Samorządu musiałby wynieść około 400 mln zł – argumentują przedstawiciele Urzędu.

Co z SKM Szczecin?

Co więcej – jak twierdzą – dla województwa byłaby to de facto inwestycja w obce środki trwałe. – Zadaniem Samorządu Województwa nie jest finansowanie modernizacji infrastruktury PKP PLK SA, za którą – jako zarządca sieci kolejowej – pobiera opłaty m. in. od przewoźników wykonujących przewozy organizowane przez samorządy – czytamy w odpowiedzi z UMWZ.

Jedna z koncepcji przewiduje też włączenie odcinka Stargard – Stargard Kluczewo do powstającej SKM Szczecin. Do przystanku Kluczewo mogłyby wtedy docierać bezpośrednie, szybkie pociągi ze stolicy województwa. Wysłaliśmy pytania w tej sprawie do koordynatora SKM – Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5