Partnerzy serwisu:
Pasażer

Z Warszawy do Lwowa i Kowna. Czy trzeba zwiększyć komfort połączeń?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Z Warszawy do Lwowa i Kowna. Czy trzeba zwiększyć komfort połączeń?
fot. SKPL
Jak pisaliśmy, sporą popularnością cieszą się przesiadkowe połączenia kolejowe z Warszawy do Lwowa i Kołomyi na Ukrainie oraz do Kowna i Wilna na Litwie. Czy jednak standard usług jest w obu tych przypadkach odpowiedni? Pytamy polskich przewoźników o możliwości zmian w ofercie.

Od kilku tygodni funkcjonuje nowe połączenie przesiadkowe z Warszawy do Lwowa i Kołomyi. Na odcinku do Rawy Ruskiej, pierwszej stacji za granicą ukraińską, pasażerowie podróżują składem prywatnego przewoźnika SKPL kursującego na podstawie umowy z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ). W głąb Ukrainy można zaś pojechać pojazdem samych UZ, a zmiana taboru jest konieczna z uwagi na różny rozstaw torów – 1435 mm w Polsce i na odcinku granicznym oraz 1520 mm na terytorium Ukrainy.

SKPL: Standard uzgodniony z UZ jest zachowywany

Jak informowaliśmy już na naszych łamach, połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych, a m.in. dzięki kampanii reklamowej Kolei Ukraińskich bilety są regularnie wyprzedawane. Świadczy to o wciąż bardzo dużym zapotrzebowaniu na rozszerzanie oferty na trasach międzynarodowych pomiędzy krajami. Wśród opinii pasażerów korzystających z nowych kursów pojawiły się jednak krytyczne uwagi dotyczące standardu usług na terenie Polski. We wpisie podróżującej z dziećmi na jednej z ukraińskojęzycznych grup na Facebooku autorka wskazuje przede wszystkim na niedostateczną liczbę toalet, co miało skutkować nawet kilkugodzinnymi kolejkami. Jej zdaniem zapewniany przez SKPL tabor nie jest przy tym przystosowany do realizacji kursów na tak długich odcinkach jak z Rawy Ruskiej przez Hrebenne i Lublin do Warszawy Wschodniej także przez brak klimatyzacji.

– Każdy z pojazdów SN84 wyposażony jest w dwie toalety – mówi Albert Mikołajczyk z SKPL. Przyznaje jednak, że zdarzają się awarie, które ograniczają dostępność sanitariatów. Ich przyczyną ma być przy tym wyrzucanie przez samych podróżnych resztek jedzenia i twardych przedmiotów do muszli, co uniemożliwia prawidłowego działania. Zaznacza także, że spalinowe zespoły trakcyjne kierowane na międzynarodową trasę w pełni odpowiadają kryteriom zawartym w umowie SKPL z UZ. – W bliższej przyszłości nie planujemy zastąpienia serii SN84 innym taborem z uwagi na brak takiej możliwości – usłyszeliśmy także od naszego rozmówcy.

PKP IC: Będziemy rozmawiać o przyszłości kursów na Litwę

Podobnie jak w przypadku kursów SKPL i UZ zorganizowana jest komunikacja pomiędzy Polską a Litwą. Przewoźnikiem po polskiej stronie jest tu PKP Intercity, które uruchamia pociąg IC „Hańcza” Kraków – Warszawa – Trakiszki – Mockava (Maćkowo). Na tej pierwszej stacji na terenie Litwy podróżni przesiadają się do szerokotorowego składu litewskiej spółki LTG Link. Jak informowaliśmy już w zeszłym tygodniu, w grudniu nie dojdzie do planowanego przedłużenia trasy polskiego pociągu do Kowna, gdzie kończy się tor o standardzie europejskim.

Dla podróżujących do drugiego pod względem liczby mieszkańców miasta Litwy taka zmiana oznaczałaby brak konieczności przesiadki, ale strona litewska nie posiada lokomotyw mogących obsłużyć międzynarodową trasę, a polski operator nie planuje certyfikować swoich spalinowozów na Litwie. Czy możliwe jest zatem, by zapowiadane udogodnienie zaczęło ostatecznie funkcjonować np. wraz z wejściem w życie kolejnego rocznego rozkładu jazdy 2024/2025, który zacznie obowiązywać w grudniu przyszłego roku? – Prace nad kolejnym międzynarodowym rozkładem jazdy będą prowadzone na przełomie roku – zapowiada Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Obejmą one także nowe ustalenia z litewskim partnerem spółki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Tabor i technika

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Jakub Madrjas 09 lutego 2024

Cztery pociągi spalinowe SKPL w Polregio na rok

Tabor i technika

Cztery pociągi spalinowe SKPL w Polregio na rok

Jakub Madrjas 23 stycznia 2024

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB

Tabor i technika

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB

Michał Szymajda 21 października 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Tabor i technika

SKPL ma kolejne wagony z Niemiec. Co z DM90?

Jakub Madrjas 09 lutego 2024

Cztery pociągi spalinowe SKPL w Polregio na rok

Tabor i technika

Cztery pociągi spalinowe SKPL w Polregio na rok

Jakub Madrjas 23 stycznia 2024

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB

Tabor i technika

SKPL kupiło wagony pierwszej klasy od DB

Michał Szymajda 21 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5