SKPL Cargo wciąż czeka na uzyskanie homologacji dla swoich lokomotyw spalinowych DSB ME ściągniętych z Danii. W Polsce pojazdy otrzymały oznaczenie SU175. Spółka przyznaje, że zainteresowanie pojazdami jest spore, ale wszystko rozbija się o brak homologacji w kraju. SKPL wciąż może kupić też 10 kolejnych takich lokomotyw.
W listopadzie 2022 roku SKPL
Cargo kupił 5 lokomotyw spalinowych DSB serii ME od Kolei Duńskich. Są to jednostki, które w Danii ciągnęły pociągi pasażerskie z rozkładową prędkością 175 km/h.
Pojazdy były produkowane w niemieckich zakładach Henschela dla Kolei Duńskich DSB w latach 80. XX wieku. Wyprodukowano w sumie 37 sztuk. To sześcioosiowe lokomotywy liniowe z silnikiem Diesla i przekładnią elektryczną, o prędkości maksymalnej aż 175 km/h i mocy 2,5 MW. Ważą 115 ton. Co bardzo istotne, spalinowozy są przygotowane do obsługi wagonów piętrowych – w takich zestawieniach dość często można było je spotkać w Danii.
Zainteresowanie na rynku jest spore. Problemem… homologacja
Lokomotywy ciągle są na etapie uzyskiwania dopuszczenia i homologacji do jazdy na terenie Polski. Nie wiadomo jeszcze, czy otrzymają homologację do jazdy z prędkością 175 km/h, czy też nie. Spośród 5 kupionych pojazdów 4 lokomotywy zostały już pomalowane i naprawione.
Spółka ma możliwość rozszerzenia zamówienia i zakupienia kolejnych 10 wozów. Zależy to jednak od zainteresowania pojazdami na rynku, a przede wszystkim – od uzyskania dopuszczenia do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej.
Jak mówi w rozmowie z nami Tomasz Strapagiel, prezes SKPL Cargo, pojazdy, w Polsce otrzymały oznaczenie SU175, cieszą się dużym zainteresowaniem rynku, zarówno dla przewozów towarowych, jak i pasażerskich. – Zobaczymy, jakie będzie zapotrzebowanie rynkowe na te pojazdy. Zgłosiło się do nas kilku klientów z rynku Cargo. Rynek przewozów pasażerskich również pyta o te lokomotywy. Co ciekawe, jednym z chętnych jest podmiot samorządowy. Tak naprawdę dalsze kroki wobec 5 posiadanych już lokomotyw oraz zakupu kolejnych 10 sztuk będą zależne od daty uzyskania ostatecznej homologacji – zdradza nasz rozmówca.
Można zakładać, że gdy wozy uzyskają polską homologację SKPL na pewno znajdzie chętnych do ich użytkowania, gdyż zapotrzebowanie na sprawne i niezawodne lokomotywy spalinowe na rynku jest bardzo duże. Dotyczy to zarówno przewozów towarowych, jak i pasażerskich.
Badania na obiektach PKP Intercity i transport na Węgry
W ostatnich tygodniach jedna z lokomotyw gościła w lokomotywowni PKP Intercity w Krakowie w celu odbycia kolejnych, niezbędnych do uzyskania ostatecznej homologacji badań technicznych. Wizyta SU175 w Krakowie odbyła się w ramach normalnych, komercyjnych usług świadczonych przez PKP Intercity i nie oznacza, że po uzyskaniu homologacji spalinowozy trafią do tej spółki.
Jednocześnie 5 lokomotyw ściągniętych do Polski przez SKPL to nie jedyne wozy tego typu, jakie można było ostatnio zobaczyć na terenie naszego kraju. Prywatny przewoźnik transportował bowiem kilka tego typu lokomotyw od portu w Świnoujściu do Chałupek, dla jednego z węgierskich przewoźników kolejowych.