Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lokomotywy SKPL z Danii wciąż czekają na homologację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

SKPL Cargo wciąż czeka na uzyskanie homologacji dla swoich lokomotyw spalinowych DSB ME ściągniętych z Danii. W Polsce pojazdy otrzymały oznaczenie SU175. Spółka przyznaje, że zainteresowanie pojazdami jest spore, ale wszystko rozbija się o brak homologacji w kraju. SKPL wciąż może kupić też 10 kolejnych takich lokomotyw.

W listopadzie 2022 roku SKPL Cargo kupił 5 lokomotyw spalinowych DSB serii ME od Kolei Duńskich. Są to jednostki, które w Danii ciągnęły pociągi pasażerskie z rozkładową prędkością 175 km/h.
Pojazdy były produkowane w niemieckich zakładach Henschela dla Kolei Duńskich DSB w latach 80. XX wieku. Wyprodukowano w sumie 37 sztuk. To sześcioosiowe lokomotywy liniowe z silnikiem Diesla i przekładnią elektryczną, o prędkości maksymalnej aż 175 km/h i mocy 2,5 MW. Ważą 115 ton. Co bardzo istotne, spalinowozy są przygotowane do obsługi wagonów piętrowych – w takich zestawieniach dość często można było je spotkać w Danii.

Zainteresowanie na rynku jest spore. Problemem… homologacja

Lokomotywy ciągle są na etapie uzyskiwania dopuszczenia i homologacji do jazdy na terenie Polski. Nie wiadomo jeszcze, czy otrzymają homologację do jazdy z prędkością 175 km/h, czy też nie. Spośród 5 kupionych pojazdów 4 lokomotywy zostały już pomalowane i naprawione.

Spółka ma możliwość rozszerzenia zamówienia i zakupienia kolejnych 10 wozów. Zależy to jednak od zainteresowania pojazdami na rynku, a przede wszystkim – od uzyskania dopuszczenia do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej.

Jak mówi w rozmowie z nami Tomasz Strapagiel, prezes SKPL Cargo, pojazdy, w Polsce otrzymały oznaczenie SU175, cieszą się dużym zainteresowaniem rynku, zarówno dla przewozów towarowych, jak i pasażerskich. – Zobaczymy, jakie będzie zapotrzebowanie rynkowe na te pojazdy. Zgłosiło się do nas kilku klientów z rynku Cargo. Rynek przewozów pasażerskich również pyta o te lokomotywy. Co ciekawe, jednym z chętnych jest podmiot samorządowy. Tak naprawdę dalsze kroki wobec 5 posiadanych już lokomotyw oraz zakupu kolejnych 10 sztuk będą zależne od daty uzyskania ostatecznej homologacji – zdradza nasz rozmówca.

Można zakładać, że gdy wozy uzyskają polską homologację SKPL na pewno znajdzie chętnych do ich użytkowania, gdyż zapotrzebowanie na sprawne i niezawodne lokomotywy spalinowe na rynku jest bardzo duże. Dotyczy to zarówno przewozów towarowych, jak i pasażerskich.

Badania na obiektach PKP Intercity i transport na Węgry

W ostatnich tygodniach jedna z lokomotyw gościła w lokomotywowni PKP Intercity w Krakowie w celu odbycia kolejnych, niezbędnych do uzyskania ostatecznej homologacji badań technicznych. Wizyta SU175 w Krakowie odbyła się w ramach normalnych, komercyjnych usług świadczonych przez PKP Intercity i nie oznacza, że po uzyskaniu homologacji spalinowozy trafią do tej spółki.

Jednocześnie 5 lokomotyw ściągniętych do Polski przez SKPL to nie jedyne wozy tego typu, jakie można było ostatnio zobaczyć na terenie naszego kraju. Prywatny przewoźnik transportował bowiem kilka tego typu lokomotyw od portu w Świnoujściu do Chałupek, dla jednego z węgierskich przewoźników kolejowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Tabor i technika

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Pasażer

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Jakub Rösler 15 maja 2025

SKPL: Remont kaliskiej wąskotorówki. Będzie ruch codzienny?

Infrastruktura

SKPL nie pojedzie do Świeradowa Zdroju. Oto dlaczego

Prawo i polityka

SKPL nie pojedzie do Świeradowa Zdroju. Oto dlaczego

Łukasz Malinowski 24 listopada 2024

Zobacz również:

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Tabor i technika

SKPL odeszło od toalet z układem otwartym

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Pasażer

SKPL pojedzie do Chyrowa. Wiemy od kiedy

Jakub Rösler 15 maja 2025

SKPL: Remont kaliskiej wąskotorówki. Będzie ruch codzienny?

Infrastruktura

SKPL nie pojedzie do Świeradowa Zdroju. Oto dlaczego

Prawo i polityka

SKPL nie pojedzie do Świeradowa Zdroju. Oto dlaczego

Łukasz Malinowski 24 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5