Między 1 kwietnia 2018 r. a 31 marca 2019 r. Alstom przyjął zamówienia o wartości 12,1 mld euro. W tym samym okresie obrót osiągnął wartość 8,1 mld euro, odpowiadający wzrostowi w stosunku do poprzedniego okresu rozliczeniowego równemu 10% (11% wzrostu organicznego). Zysk operacyjny wzrósł do 570 mln euro, o 44% w porównaniu do ubiegłego roku, co dało skorygowaną marżę zysku operacyjnego w wysokości 7,1%. Widać, że producent taboru i systemów radzi sobie nieźle. To dobrze wróży firmie, która jeszcze kilka miesięcy wcześniej szykowała się do połączenia z Siemensem Mobility.
Bilans Alstomu jest wyjątkowo solidny. W roku finansowym 2018/19 wolne przepływy środków pieniężnych wyniosły 153 mln euro. Środki pieniężne netto, w tym sprzedaż udziałów w trzech energetycznych spółkach joint venture na rzecz General Electric, na 31 marca 2019 r. wyniosły 2 352 mln euro. Na 31 marca 2019 r. wartość kapitału własnego wyniosła 4,2 mld euro.
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu zaplanowanym na 10 lipca 2019 r. Alstom zaproponuje dywidendę w wysokości 5,50 euro za akcję.
W tym roku Alstom osiągnął wyjątkowo dobre wyniki handlowe, odnotowując rekordowy poziom otrzymanych zleceń o łącznej wartości 12 mld euro, w tym dwa duże kontrakty na odnowę taboru dużych prędkości we Francji i projekt kompletnego systemu metra w Montrealu.
Sukces strategii na rok 2020 i działalność w roku 2018/19 W roku finansowym 2018/19 grupa Alstom przyjęła zamówienia o wartości 12, 1 mld euro (rok wcześniej - 7,1 mld euro). Alstomowi zlecono realizację zamówień we wszystkich regionach świata. Pośród projektów można wymienić: zamówienie na 100 pociągów dużych prędkości nowej generacji we Francji, bezobsługowy regionalny pociąg ekspresowy dla Montrealu, umowę na utrzymanie metra w Rijadzie, pociągi metra dla Grand Paris Express we Francji, pociągi regionalne w Luksemburgu, pociągi i ich utrzymanie we Włoszech, duże zamówienie na tabor kolejowy dla Bombaju, zintegrowany system metra dla Tajpej, długoterminowe zamówienie na utrzymanie taboru kolejowego i systemu sterowania dla metra w Sydney, krajowy pokładowy system sterowania pociągiem w Norwegii, elektryczne lokomotywy w Maroku i tramwaje Citadis dla Frankfurtu.
Zewnętrzne zamówienia na systemy sterowania osiągnęły wartość 1,5 mld euro, a stosunek zamówień otrzymanych do zamówień zrealizowanych wyniósł 1,2 mld. Portfel zamówień, który na 31 marca 2019 r. osiągnął wartość 40,5 mld euro, pozwala na optymistyczne oczekiwania dotyczące przyszłych obrotów.
Nie tylko tabor
Systemy sterowania, systemy transportowe i usługi stanowiły 57% obrotu w 2018/19. Obroty z działalności związanej z systemami transportu wzrosły o około 16% dzięki postępowi prac nad projektami systemów transportu miejskiego na Bliskim Wschodzie oraz nad metrem w Panamie w Ameryce Środkowej. Obroty z działalności związanej z usługami wyniosły 1,6 mld euro – w dużej mierze dzięki długoterminowym zamówieniom w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Obroty z działalności związanej z systemami sterowania wyniosły 1,3 mld euro ze względu na ograniczoną aktywność w Wielkiej Brytanii i Brazylii. Obrót z działalności związanej z taborem kolejowym wyniósł 3,4 mln euro w związku z dostawami pociągów regionalnych i dużych prędkości w Europie oraz przyspieszeniem prac nad projektem Amtrak w Stanach Zjednoczonych.
Spore nakłady na badania i rozwój
W roku finansowym 2018/19 poziom badań i rozwoju w Alstomie (koszty brutto) został zachowany na poziomie 380 mln euro, tj. 4,7% obrotu. Główne programy obejmowały odnowienie asortymentu taboru kolejowego, prowadzenie działań związanych z badaniami i rozwojem w dziedzinie systemów sterowania oraz inwestycja w rozwiązania cyfrowe. We wrześniu 2018 r. pociągi wodorowe Coradia iLint firmy Alstom zostały oddane do użytkowania w Dolnej Saksonii, co stanowiło ich światową premierę. W marcu 2019 r. Alstom uruchomił StationOne – pierwszą platformę internetową przeznaczoną dla sektora kolejowego. Ponadto Alstom otrzymał pierwsze zamówienie na autobus elektryczny APTIS w Strasburgu we Francji.
Do roku 2020 zużycie energii w Alstomie ma zostać ograniczone o 20% w przypadku rozwiązań i o 10% w przypadku działalności. Odzwierciedlając różnorodność wśród swoich pasażerów, Alstom stawia sobie za cel większe zróżnicowanie wśród pracowników, tak aby do roku 2020 25% stanowisk menadżerskich i specjalistycznych zajmowały kobiety. W roku 2018/19 wskaźnik ten wyniósł 21%.
Warto przypomnieć, że na początku 2019 upadł, storpedowany przez Komisję Europejską,
plan połączenia Siemensa Mobility i Alstomu. Co ciekawe, obie firmy radzą sobie obecnie bardzo dobrze.