Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nie będzie połączenia Alstomu z Siemensem Mobility. Komisja Europejska blokuje fuzję

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
06-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nie będzie połączenia Alstomu z Siemensem Mobility. Komisja Europejska blokuje fuzję
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)Zakład Siemensa w Krefeld
Komisja Europejska nie zgodziła się na połączenie dwóch kolejowych gigantów – Siemensa Mobility i Alstomu. Oba koncerny zapowiedziały koniec starań o połączenie.

Decyzję, której mało kto się spodziewał, Komisja Europejska opublikowała 6 lutego. Unijna instytucja obawiała się zmonopolizowania dwóch segmentów rynku kolejowego przez połączony podmiot: branży sterowania ruchem kolejowym (signalingu) i produkcji pociągów dużych prędkości. Obie firmy już teraz mają dominującą pozycję na tym rynku.

Zdaniem przedstawicieli KE, działania kompensujące dla rynku zaproponowane przez Siemensa i Alstom są niewystarczające. – Bez odpowiednich środków zaradczych spowodowałoby to wzrost cen systemów sygnalizacyjnych (…), a także następnych generacji bardzo szybkich pociągów. Komisja zakazała fuzji, ponieważ przedsiębiorstwa nie chciały rozwiązać naszych poważnych zastrzeżeń związanych z konkurencją – powiedziała komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. Jak udało nam się ustalić, obawy związane są głównie z możliwością przejęcia większości rynku dla implementacji ETCS i ERTMS w Europie. Siemens nie chciał się też podobno zgodzić na wydzielenie z działu Mobility biura odpowiedzialnego za projekt budowy pociągów Velaro Novo.

Siemens Mobility: ubolewamy nad decyzją KE

Po południu 6 lutego stanowisko Siemens Mobility w sprawie nieudanego połączenia przedstawił polski oddział koncernu. Najważniejsze zdanie w oświadczeniu to to, w którym stwierdza się, że w wyniku zakazu połączenia wydanego przez Komisję Europejską fuzja nie będzie kontynuowana.

– Siemens i Alstom wyrażają ubolewanie, że zaproponowane przez nie środki zaradcze, wraz z ostatnimi poprawkami zostały uznane przez Komisję UE za niewystarczające. Środki te obejmowały szeroki zakres i uwzględniały wszystkie obawy Komisji dotyczące m.in. części automatyki kolejowej oraz pociągów dużych prędkości. Ponadto, szereg wiarygodnych i dobrze uznanych europejskich graczy wyraziła duże zainteresowanie pakietem środków zaradczych, co w pełni potwierdza jego rentowność – czytamy.

Siemens i Alstom są przekonani, że transakcja przyniosłaby korzyści dla europejskiego przemysłu kolejowego i podróżnych, bez szkody dla konkurencji europejskiej. Umożliwiłoby to również stworzenie europejskiego gracza, który byłby w stanie poradzić sobie z rosnącą konkurencją ze strony przedsiębiorstw spoza UE. Chodzi głównie o konkurencję z Chin, która coraz śmielej poczyna sobie w Europie.

– Siemens Mobility poświęci czas, aby ocenić wszystkie opcje dotyczące przyszłości firmy i wybrać najlepsze rozwiązanie dla swoich klientów, pracowników i udziałowców. Będziemy kontynuować wprowadzanie innowacji i rozwiązań transportowych na całym świecie od taboru kolejowego, po automatykę kolejową, serwis i inteligentne systemy transportowe. Dzięki swojej wiodącej pozycji w cyfryzacji, Siemens Mobility umożliwi operatorom na całym świecie dostęp do rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo podróżowania z wykorzystaniem nowoczesnych, inteligentnych technologii – oświadczył Siemens Mobility.

Co teraz?

Wcześniej, z myślą o połączeniu z Siemensa wyłączono transportowy oddział, który nazwano Siemens Mobility. Zrobiono to z myślą o połączeniu go z Alstomem. Warto przypomnieć, że przeciwko fuzji wypowiadało się stowarzyszenie Allrail, skupiające przewoźników z całej Europy. Od stycznia coraz częściej słychać było głosy, głównie ze strony Alstomu, że zakaz fuzji nie będzie wcale katastrofą. Zarówno Alstom, jak i Siemens Mobility poprawiają bowiem swoje wyniki finansowe.

Minister finansów Francji Bruno Le Maire wyraził już swoje niezadowolenie z decyzji Komisji Europejskiej. Podobnie zachował się jego niemiecki kolega. Oboje zapowiedzieli chęć przeprowadzenia ponownej dyskusji nad kompetencjami antymonopolowymi Komisji Europejskiej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Siemens Mobility: Polska kolej potrzebuje nowych lokomotyw

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Siemens Mobility: Polska kolej potrzebuje nowych lokomotyw

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij