Partnerzy serwisu:
Biznes

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO
fot. JM
Rząd zmniejsza ambitne plany dotyczące Krajowego Planu Odbudowy. W planowanej aktualizacji KPO oddalono terminy realizacji projektów dotyczących zakupu taboru i cyfryzacji kolei. Rząd chce też całkowicie zrezygnować z budowy jednolitego systemu sprzedaży biletów kolejowych z KPO.

W tym tygodniu rząd niespodziewanie przekazał do konsultacji projekt rewizji Krajowego Planu Odbudowy, który chce zaproponować Komisji Europejskiej. Jak już informowaliśmy, rozszerzenie systemu eToll planowane jako poprawa konkurencyjności kolei ma zostać przesunięte o kolejny rok – do I kwartału 2024 roku. Znacznie opóźniono też plany dotyczące zakupu taboru kolejowego, co rodzi duże ryzyko dla producentów taboru.

Nie będzie systemu sprzedaży biletów

To nie wszystko – rząd bowiem chce całkowicie usunąć kamień milowy E26G „jednolity system biletowy w transporcie kolejowym”, na którego realizację przeznaczono 32 mln zł. Jak czytamy w uzasadnieniu, szacowany w 2020 roku budżet w kwocie zgłaszanej do KPO przekracza zakładane koszty, a do tego pozyskanie środków z KPO uniemożliwia jednocześnie komercjalizację rozwiązania. Zgodnie z obecnymi szacunkami rządu, koszty utworzenia i rocznego utrzymania ogólnodostępnego, bezpłatnego systemu biletowego określone zostały na min. 100 mln zł.

Zmieniono też planowany termin realizacji (niezbyt ambitnego) celu dotyczącego cyfryzacji kolei, w ramach którego informacja pasażerska ma się pojawić w 10 nowych lokalizacjach, zdalne zawiadowanie ruchem – w 15 lokalizacjach a nowa automatyka przejazdowa – w kolejnych trzydziestu. Ma on zostać zrealizowany do końca marca 2025, a nie 2024 roku. Z kolei zakup i instalację 180 urządzeń pokładowych ERTMS ograniczono do 160 sztuk.

Mniej szybkich linii kolejowych

W segmencie kolejowym zmniejszono także wartość wskaźnika linii dostosowanych do prędkości 250 km/h – miało być ich 200km, będzie (według nowych deklaracji) 180 km. Tłumaczone jest to tym, że "okazało się", że zabudowa docelowego systemu ETCS (ETCS poziom 2) na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Szeligi linii CMK "jest w chwili obecnej bezzasadne". Zdecydowano o pozostawieniu na tym odcinku ETCS p.1. Przyczyną są plany spółki CPK, które dotyczą nowej łącznicy pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a CMK na wysokości stacji Korytów.

Obniżono znacznie długość linii kolejowych umożliwiających prędkość 100 km/h dla ruchu towarowego z 320 do 250 km oraz linii zelektryfikowanych – ze 144 km do 120 km. Wszystkie zmiany terminów tłumaczone są „obiektywnymi okolicznościami”, do których wylicza się wojnę w Ukrainie i jej różnorakie skutki, a także wysoką inflacją. Oczywiście, środki z KPO są w dalszym ciągu dla Polski niedostępne.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5