Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wschód tylko w rezerwie. Poseł pyta o KPK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wschód tylko w rezerwie. Poseł pyta o KPK
Poseł Tadeusz Iwiński pyta Marię Wasiak o przyczyny umieszczenia ważnych dla północno-wschodniej Polski projektów kolejowych tylko na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Chodzi o elektryfikację odcinka Ełk-Korsze i kolejny etap modernizacji Rail Baltiki.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało do konsultacji publicznych projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. - Ta kwestia jest szczególnie ważna dla Polski Północno-Wschodniej, a bodaj w największym stopniu dla województwa warmińsko-mazurskiego, jako regionu o jednym z najniższych współczynników gęstości sieci kolejowej - czytamy w interpelacji posła Tadeusza Iwińskiego, który zaznacza, że z uznaniem odnotowuje wprowadzenie na listy podstawowe projektów:

  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo-Braniewo,
  • Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze,
  • Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn,
  • Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn-Szczytno-Szymany (odcinek Olsztyn-Szczytno-linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany-Szczytno-linia kolejowa nr 35) jako kolejne połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem-etap II,
  • Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno.

Elektryfikacja w rezerwie

Posła dziwi jednak umieszczenie na listach rezerwowych innych projektów - kluczowych dla funkcjonowania kolei we wschodniej części województwa, w całym makroregionie, a ponadto połączeń międzynarodowych z krajami nadbałtyckimi. Np. na liście rezerwowej unijnego Instrumentu finansowania projektu "Łącząc Europę" (CEF) oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) objętych KPK na lata 2014-2023 znalazł się projekt: Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Korsze, wraz z elektryfikacją.

Ta zapowiadana od wielu lat inwestycja jest podstawą dla połączeń kolejowych stolicy regionu Olsztyna z Ełkiem (siedzibą subregionu). Brak owego fragmentu trakcji elektrycznej powoduje od dawna poważne perturbacje w ruchu regionalnym i dalekobieżnym, wydłużając czas przejazdu, a w sumie - skutkuje mniejszą konkurencyjnością połączeń kolejowych zarówno dalekobieżnych, jak i w skali województwa. - Ten casus dziwi tym bardziej, iż PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały już wykonawcę studium wykonalności dla tego projektu, na który środki pochodzą jeszcze z pieniędzy w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 - pisze Iwiński.

Międzynarodowa kompromitacja?

Ponadto na ww. liście rezerwowej znalazł się projekt: Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki (granica państwa). - To o tyle zdumiewające, iż w odpowiedzi na moje dwie poprzednie interwencje do Resortu deklarowano coś innego. I tak - w stanowisku ministerstwa wobec interpelacji poselskiej z 11 kwietnia 2014r. stwierdzono, iż "inwestycja również została ujęta w projekcie Dokumentu Implementacyjnego i planowana jest do zgłoszenia do konkursu w ramach CEF". Z kolei w odpowiedzi z 29 maja 2014 r. znalazło się expressis verbis sformułowanie, że "w przedstawionym Dokumencie Implementacyjnym (...) roboty budowlane planuje się na lata 2017-2020". Ponadto zadeklarowano ogłoszenie przetargu na studium wykonalności projektu. Taka kontradyktoryjność jest całkowicie niezrozumiała i nie może być aprobowana! - czytamy w interpelacji.

- Jeśli zaś chodzi o umieszczenie projektu dokończenia polskiego odcinka Rail Baltica na liście rezerwowej, to nieuchronnie będzie ono skutkowało odłożeniem go na bliżej niekreślony czas. Tymczasem jak najszybsza realizacja akurat tego projektu stanowi, poza wszystkim innym, logiczną konsekwencję prowadzonych prac modernizacyjnych w związku z budową połączenia kolejowego z państwami nadbałtyckimi, na odcinku Warszawa-Białystok. Znaczenie i duży potencjał tranzytowy tego korytarza transportowego (paneuropejskiego nr 1 oraz planowanego towarowego nr 8) podkreślało samo Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju we wspomnianej odpowiedzi z kwietnia ub.r. Zważywszy na fakt będących na ukończeniu prac po stronie litewskiej od Kowna (Kaunas) do granicy państwa, Polsce grozi po prostu międzynarodowa kompromitacja - ostrzega. Jak pisze, taka sytuacja bowiem zahamuje finalizację całego projektu Rail Baltica i uniemożliwi stworzenie oczekiwanego, nowoczesnego połączenia kolejowego od granicy państwa do Białegostoku.

- Utrzymanie istniejącego status quo nie poprawi też niezadowalających połączeń regionalnych i dalekobieżnych między miastami północnowschodniej Polski - Białymstokiem, Ełkiem, Oleckiem i Suwałkami.Biorąc to wszystko pod uwagę, zwracam się do Pani Minister z pytaniem o możliwe przesunięcia wspomnianych projektów - z list rezerwowych na listę główną, jako że przemawiają za tym poważne względy społeczne? - podsumowuje.

Czytelnicy też prostestują

Niezadowoleni z propozycji ministerstwa są również nasi Czytelnicy. List w tej sprawie przesłał do nas Pan Mariusz: - Mieszkam w Giżycku i w sezonie przyjeżdża do tego miasta kilkadziesiąt tysięcy turystów. Podróż jedyną nitką kolejową elektryczną odbywa się jedynie do miejscowości Korsze, potem pociąg czeka 15 minut, zostaje dołączona lokomotywa i dalej aż do Ełku pociąg jedzie jak w filmach o dzikim zachodzie. Pociąg nie jedzie, on wręcz się toczy - pisze Czytelnik.

- Niejednokrotnie będąc pasażerem pociągów słyszę skargi turystów, którzy uważają że nigdy i nigdzie w Polsce nie odbyli tak strasznej podróży. Minusy dotyczą: braku elektryfikacji nitki od Korsz do Ełku, kolei o tempie kolejki wąskotorowej i małej liczby składów, gdzie ludzie niczym w pociągach jak w Albanii ocierają swój pot o drugiego pasażera. Jak regiony turystyczne mają się rozwijać, skoro województwo warmińsko-mazurskie jako jedyni już pomijam, że nie posiada autostrady (nie jesteśmy aglomeracją itd.), żadnej drogi ekspresowej i jak do tej pory jako jedyna stolica województwa w kraju obwodnicy miasta. Dołączmy do tego kolej spalinową. Wykluczenie komunikacyjne jest straszne - pisze Pan Mariusz podsumowując: "Tu też mieszkają ludzie".

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5