Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł
fot. PKP PLK
Jak wylicza Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, rozliczone i realizowane projekty odpowiadają za ok. 2/3 Krajowego Programu Kolejowego. – Jesteśmy na dobrej drodze, by KPK zrealizować [do końca perspektywy w 2023 r. – red]. Mamy nadzieję, że za chwilę będzie aktualizacja KPK do poziomu powyżej 70 mld zł – wskazuje Ireneusz Merchel. Jak zapewnia, spółka przygotowuje już projekty na nową perspektywę, by w 2021 r. ogłosić przetargi na projekty o wartości 30-40 mld zł.

PKP PLK realizują teraz szereg inwestycji w ramach Kolejowego Programu Kolejowego. – KPK to inwestycje na poziomie 66,4 mld zł. Mamy nadzieję, że za chwilę będzie aktualizacja KPK do poziomu powyżej 70 mld zł. Dziś już nie mówimy o tym, czy KPK zrealizujemy, tylko konkretnie o realizacji technicznej i finansowej. Zaawansowanie finansowe jest na poziomie prawie trzykrotnie wyższym, a techniczne powyżej dwukrotnie wyższym w odniesieniu do analogicznego roku poprzedniej perspektywy finansowej UE – podkreślał podczas Kongresu Rozwoju Kolei prezes Ireneusz Merchel.

Prezes PKP PLK zauważa, że rozmach prowadzonych inwestycji jest teraz znacznie większy w porównaniu do poprzedniej perspektywy unijnej. – Przypomnę, że wówczas było ponad 35 mld zł, a zrealizowano 19 mld zł. Przed końcem perspektywy przeniesiono środki na drogi i tabor. Nie chcemy teraz tej korekty z przesunięciem środków, tylko z ich zwiększeniem – podawał Merchel.

Dwie trzecie KPK zrealizowana bądź realizowana

Według wyliczeń Merchela obecnie na sieci kolejowej jest ponad 150 placów budów. – Zakończyliśmy realizację inwestycji, łącznie z rozliczeniem środków unijnych, na kwotę ok. 10 mld zł. To ok. 15% KPK. Na placach budowy mamy projekty o wartości ok. 32 mld zł, w tym kilka mld zł na wykupy gruntów i umowy przyłączeniowe itp. Samych „fizycznych” projektów jest ok. 28 mld zł. W sumie więc, jeśli dodać rozliczone projekty, mamy 2/3 Krajowego Programu Kolejowego – wyliczał Irenusz Merchel.

W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" przyznał, że duża część tych ostatnich projektów realizowana jest w formule "projektuj i buduj". Jego zdaniem przejście od fazy projektowej do realizacyjnej jest płynne, m.in. ze względu na możliwość wykonania pierwszych prac i zakupu materiałów przed zatwierdzeniem projektu. Dlatego zdaniem szefa PLK uprawnione jest mówienie o pracach "na gruncie" dla tego typu projektów od razu po podpisaniu umowy, a nie po zakończeniu fazy projektowej.

Do inwestycji zrealizowanych i realizowanych dochodzą przedsięwzięcia przygotowywane. – W procedurach przetargowych mamy ok. 10 mld zł, a w projektowaniu – ok. 9 mld zł (chodzi o inwestycje realizowane tradycyjnie – najpierw zamawiany jest projekt, potem następuje przetarg na realizację – przyp. RK). Po dodaniu tych kwot mamy ok. 60 mld zł. Pozostałe kilka miliardów złotych to projekty budżetowe – co roku mamy przyznawane 1-1,5 mld zł na różne inwestycje – podawał prezes PKP PLK.

W kwocie tej mieszczą się też inwestycje rozliczane w ramach RPO. – Projekty dla 13 z 16 województw mamy ustalone, w dwóch trwają uzgodnienia – mówi Merchel. Ostatnim województwem jest warmińsko-mazurskie. – Samorząd nie widzi problemu w przekroczeniach kosztorysów. My proponujemy zmianę zakresu projektów, a oni mówią: jeżeli jest wartość większa, niech rząd dołoży pieniądze. Mam nadzieję jednak, że i tu również dojdziemy do porozumienia – podkreślał Ireneusz Merchel. Jak dodawał prezes, środki na inwestycje pochodzą też z Polski Wschodniej, jednak tutaj alokacja wynosi już praktycznie 100%.

Nie bez problemów

Oczywiście nie wszystkie projekty przebiegają bezproblemowo, ale PKP PLK zapewniają, że te kwestie są rozwiązywane na bieżąco. – Place budowy to żywy organizm. Trafiają się sytuacje, gdzie zdarzają się problemy z wykonawcami czy podwykonawcami. Wprowadziliśmy rozwiązania, które usprawniają inwestycje. To obniżenie wadium, kwestie gwarancji czy waloryzacja, którą wprowadzamy od 1 lutego. Wsłuchujemy się w głosy rynku wykonawców – wyliczał Merchel.

Jak dodaje, pomimo zintensyfikowania prac na sieci kolejowej udaje się uniknąć paraliżu. – W 2018 r. prawie trzykrotnie zwiększyła się liczba zamknięć torowych w porównaniu do roku poprzedniego. Przewozy wzrosły o kilkanaście procent, a punktualność jest na podobnym poziomie, co w poprzednim roku. To pokazuje, że sobie z tym radzimy – dzięki współpracy z PKP Intercity, PKP Cargo oraz innymi przewoźnikami – zapewniał prezes PKP PLK.

Co dalej?

Jak wskazywał prezes PKP PLK, przygotowywana jest już dokumentacja dla projektów na przyszłą perspektywę unijną. – W 2021 r. będziemy gotowi ogłaszać przetargi w granicach 30-40 mld zł. Jesteśmy na zupełnie innym etapie: będzie ciągłość na najbliższe dziesięć lat, nie będzie górek i dołków – przekonywał Ireneusz Merchel.

Realizowane projekty to nie tylko odbudowa, ale i budowa nowych linii kolejowych. W tym kontekście prezes PKP PLK wymienia kolejne łącznice kolejowe o długości 10-20 km, linię Podłęże – Piekiełko, a także trasy do Centralnego Portu Komunikacyjnego – w ramach podzielonego zakresu obowiązków między PKP PLK a spółką CPK. – Z niecierpliwością oczekujemy tez na harmonogram realizacji linii kolejowych spółki CPK, gdyż będziemy się w to wpisywać z realizacją naszych inwestycji – mówił Merchel.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij