NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

WP: PKP Cargo Connect ma spółkę z rosyjskim oligarchą

| Jakub Madrjas 15.04.2022 6,1k

WP: PKP Cargo Connect ma spółkę z rosyjskim oligarchą
Fot Transgaz
Jak odkryła Wirtualna Polska, spółka Transgaz posiadająca terminal gazowy w Małaszewiczach - jest pod wspólną kontrolą rosyjskiego oligarchy Jakowa Gołdowskiego oraz PKP Cargo.
Spółka Transgaz została powołana w roku 1997. Jej głównymi udziałowcami są PKP Cargo Connect z grupy PKP Cargo oraz spółka Polski Gaz. Firma zajmuje się przeładunkiem gazów skroplonych na terminalu przeładunkowym zlokalizowanym w obszarze działania terminalu Małaszewicze

Spółka żony oligarchy powiązanego z FSB

Dziennikarz Wirtualnej Polski Patryk Słowik zainteresował się spółką Polski Gaz. Jak odkrył, należy ona do Olgia Goldowskiej, formalnie obywatelki Austrii i żony Jakowa Goldowskiego, jednego z rosyjskich oligarchów. Został on wygnany z Rosji, i nie są na niego nałożone żadne unijne sankcje, którymi dotknięto oligarchów, w związku z czym spółka przedstawia go jako obywatela Austrii. Jednak kolejnego dnia inny dziennikarz śledczy, Tomasz Piątek, dotarł do wywiadów w których przyznaje się on do współpracy z FSB, czyli rosyjską bezpieką.

- Polska państwowa spółka zarabia na przeładunku gazu pochodzącego z Rosji. Jej obecność w Transgazie ma charakter wyłącznie komercyjny - nie jest wymagana dla zapewnienia dostaw gazu LPG (skroplonego gazu petrochemicznego) Polakom - podkreśla Słowik dodając, ze w radzie nadzorczej Transgazu zasiadają politycy Prawa i Sprawiedliwości. Nadzorem nad funkcjonowaniem gazowego biznesu prowadzonego przez polskie państwo i ród Goldowskich zajmują się Sławomir Starzec, asystent polityczny wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego, oraz Damian Paczkowski, radny Prawa i Sprawiedliwości na warszawskiej Pradze-Południe.W rejestrze beneficjentów rzeczywistych funkcjonowania Transgazu znajduje się 11 osób: menedżerowie PKP, przedstawiciele Polskiego Gazu, wicepremier Jacek Sasin (jako minister aktywów państwowych jest wpisywany jako beneficjent spółek z udziałem Skarbu Państwa) oraz Olga Goldowska, formalnie obywatelka Austrii - pisze WP.PL.

W artykule spółka PKP Cargo Connect wskazuje, że przestrzega obowiązującego prawa, w tym tego dotyczącego sankcji nakładanych na oligarchów oraz "wyraża głębokie ubolewanie z powodu niesprawiedliwej i niesprowokowanej wojny wywołanej przez Rosję w Ukrainie i solidaryzuje się z ukraińskim narodem". Z kolei Paweł Bielski z Polskiego Gazu w rozmowie kilkukrotnie zaznacza, że stanowisko spółki jest jasne: napaść Rosji na Ukrainę jest złem, a spółka wspiera Ukraińców i dostarcza LPG na Ukrainę.

W cieniu sejmowego głosowania

Radosław Fogiel, poseł PiS i wicerzecznik prasowy partii mówi cytowany w artykule, że na spółce zarabia rosyjskie państwo. - Oczywiście lepiej byłoby, żeby państwowe spółki nie prowadziły wspólnych biznesów z osobami o dyskusyjnej renomie oraz nie uczestniczyły w działalności opierającej się na zarabianiu pieniędzy na ściąganiu gazu z Rosji - podkreśla parlamentarzysta. I zaznacza, że zakłada, iż ta konkretna sytuacja to efekt zaszłości historycznej i pewnego niedopatrzenia lub też braku narzędzi. Te, zdaniem polityka, powinna zapewnić uchwalona w Sejmie tzw. ustawa sankcyjna.

Jednak dzień później, gdy doszło do głosowania nad ustawą, poprawka senatu nakładająca embargo na rosyjski gaz przepadła w sejmie właśnie głosami Zjednoczonej Prawicy (oraz 3 posłów Konfederacji), którzy opowiedzieli się tym samym przeciw takim sankcjom. - W kontekście dzisiejszego głosowania dot. embarga na rosyjski gaz - za odrzuceniem tej poprawki głosowała Zjednoczona Prawica - bardzo ciekawie wyglądają te informacje o interesach działaczy PiS związanych z... rosyjskim gazem - napisała potem Członkini Zarządu Krajowego Lewicy Razem Paulina Matysiak nawiązując do artykułu Wirtualnej Polski.
- To przecież politycy PiS krzyczą głośno o sankcjach, punktują i rozliczają z braku działań europejskie kraje, a kiedy przychodzi co do czego - to nie chcą poprzeć takiego rozwiązania. Potem się okazuje, że robią interesy z rosyjskimi oligarchami... W każdym razie - skandaliczne jest to, że polskie pieniądze, pieniądze podatnika płyną szerokim strumieniem do Rosji - dodaje Matysiak.

Radosław Fogiel mówił również w rozmowie z WP, też że liczy "że w grupie PKP cała sytuacja "zostanie przeanalizowana i spółka podejmie właściwe działania". Na razie spółka PKP SA, która ma decydujący głos wśród akcjonariuszy PKP Cargo, wstrzymałą się jednak z komentarzem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5