Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Województwo Podkarpackie pozytywnie ocenia projekt Krajowego Programu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Województwo Podkarpackie pozytywnie ocenia projekt Krajowego Programu Kolejowego
W przedstawionym do konsultacji społecznych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekcie Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023 znalazło się wiele inwestycji kolejowych do zrealizowania w województwie podkarpackim. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Lesław Kornak, Dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, samorząd wojewódzki pozytywnie ocenia projekt dokumentu.

W projekcie Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-23 znalazło na listach podstawowych projektów do wykonania z pomocą środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz z funduszy krajowych, znalazło się kilka ważnych dla regionu zadań inwestycyjnych. Są to:

– Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków-Rzeszów, etap III, projekt o wartości 434,18 mln zł, (POIiŚ na lata 2007-2013),
– Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją, projekt o wartości 350 mln zł (PO PW),
– Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew, projekt o wartości 118 mln zł (PO PW),
– Modernizacja linii kolejowej Rzeszów - Warszawa przez Kolbuszową, etap II, wartość projektu - 124,35 mln zł (środki krajowe),
– Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy - Medyka i linii nr 92 Przemyśl - Medyka, odcinek Rzeszów - granica państwa, wartość projektu - 132,80 mln zł (środki krajowe)

Dodatkowo na liście rezerwowej znalazło się zadanie o wartości 343 mln zł. Są to prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Projekt ten miałby zyskać finansowanie z PO Polska Wschodnia.

Uzupełnieniem tych przedsięwzięć będą zadania ogólnopolskie, których część może być wykonana na terenie regionu, np. projekty dotyczące budowy kolei aglomeracyjnych (w ramach tego projektu ma powstać nowa linia kolejowa do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka), tworzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego, poprawy przepustowości linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych, poprawy stanu infrastruktury technicznej w rejonach kolejowych przejściach granicznych czy zwiększenia dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie. Ponadto do dokumentu wpisano zadania realizowane z pomocą środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, w tym rewitalizacje: odcinka linii kolejowej nr 25 Padew – Mielec – Dębica, linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec, linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Założono również budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Łączną wartość projektów zamieszczonych na liście podstawowej RPO WP oszacowano na 400 mln zł. W przypadku uzyskania wystarczających oszczędności poprzetargowych, województwo chciałoby zrewitalizować kolejny odcinek linii kolejowej nr 108 od Jasła w kierunku granicy z województwem małopolskim.

Pozytywna ocena Krajowego PK

Samorząd województwa podkarpackiego ocenia, że założone inwestycje infrastrukturalne wpisują się w potrzeby regionu.

– Województwo Podkarpackie pozytywnie ocenia projekt Krajowego Programu Kolejowego. Zakłada on realizację dużych, ogólnopolskich projektów ze środków centralnych, które w znacznej mierze będą realizowane na terenie Polski Południowo- Wschodniej. Powyższe inwestycje będą stanowiły ważne dopełnienie do inwestycji planowanych do wykonania w przyszłej perspektywie finansowej ze środków lokalnych (RPO WP). W ogromnej mierze inwestycje przyjęte w projekcie dokumentu są zbieżne z planami i prowadzonymi działaniami Województwa Podkarpackiego - komentuje Lesław Kornak.

W ocenie udzielającego nam informacji w projekcie zabrakło jednej ważnej inwestycji – modernizacji stacji kolejowej Rzeszów.

Potrzebne szybkie połączenie z Warszawą

Dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego wskazuje na potrzebę jak najszybszego uruchomienia szybkiego połączenia Rzeszowa ze stolicą kraju. Aby jednak było to możliwe konieczne jest wykonanie prac w regionie (elektryfikacja linii nr 71), ale także poza regionem, w szczególności modernizacji na linii nr 8 na odcinku Warszawa – Radom. Zadania niezbędne do uruchomienia tego połączenia znalazły się w projekcie Krajowego Programu Kolejowego.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5