Samorząd województwa łódzkiego ogłosił przetarg na dostawę 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania. Będą to jednostki “maksymalnie pięcioczłonowe”. Co istotne, w przetargu zawarto prawo opcji, umożliwiające rozszerzenie zamówienia o kolejnych 12 pojazdów.
Pod koniec stycznia informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o planach samorządu województwa łódzkiego, dotyczących pozyskania 6 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejnych 12 pojazdów. Stosowny przetarg miał zostać ogłoszony w lutym. Tak się jednak nie stało.
W marcu władze samorządowe zapowiedziały, że przetarg zostanie ogłoszony najpóźniej w kwietniu. Ostatecznie ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 27 maja, co oznacza kilkumiesięczny poślizg czasowy względem wcześniejszych deklaracji.
Należy przy tym podkreślić, że zamawiającym nie jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, lecz samorząd województwa łódzkiego. Same nowe zespoły trakcyjne FLIRT i Impuls 2 są własnością ŁKA (to samo dotyczy zamówionych 14 sztuk Elfów 3), nie licząc wyprodukowanego w jednym egzemplarzu Acatusa, należącego wciąż do samorządu wojewódzkiego, który zresztą od wielu lat pozostaje wyłączony z eksploatacji ze względu na brak ważnego dopuszczenia do ruchu. Samorząd wojewódzki pozostaje właścicielem zmodernizowanych jednostek elektrycznych serii EN57, wykorzystywanych przez Polregio.
Długi okres dostawJak czytamy w ogłoszeniu o zamówieniu, jego przedmiotem będzie dostawa 6 sztuk “maksymalnie pięcioczłonowych” elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich wraz ze świadczeniem usługi utrzymania przez 25 lat z możliwością wydłużenia tego okresu o kolejnych 5 lat. Zamawiający będzie ponadto odpowiedzialny za przeszkolenie personelu w zakresie obsługi nowych pojazdów. Same zespoły trakcyjne w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone w ciągu 42 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.
Dostawa dodatkowego pojazdu lub dodatkowych pojazdów powinna zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od otrzymania przez wykonawcę oświadczenia zamawiającego o skorzystaniu z prawa opcji, jednak nie wcześniej niż po dostawie pierwszego pojazdu w ramach zamówienia podstawowego oraz z zastrzeżeniem, że w ciągu jednego miesiąca dostarczane będą maksymalnie 2 pojazdy. Możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych pojazdów będzie dostępna dla zamawiającego przez 4 lata, począwszy od daty zawarcia umowy. Prawo opcji dotyczące wydłużenia okresu świadczenia usługi utrzymania będzie dostępne przez 2 lata poprzedzające koniec bazowego, 25-letniego okresu.
Jakie będą nowe pociągi?
Fakt, iż pojazdy dostarczone w ramach zamówienia mają być “maksymalnie pięcioczłonowe”, oznacza, że zamawiający dopuszcza także mniej popularne na polskim rynku zespoły trakcyjne z klasycznym układem wózków, w przypadku których długość członów środkowych jest znacznie większa. Długość każdego pojazdu ma wynieść maksymalnie 100 metrów. W każdym pojeździe będzie musiało się znaleźć przynajmniej 220 miejsc siedzących, w tym co najmniej 200 stałych. Co istotne, w każdym pojeździe będzie można jednorazowo przewieźć aż 20 rowerów. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h, a średnie przyspieszenie od 0 do 40 km/h – 1,1 m/s2. Pojazdy będą mogły jeździć w trakcji wielokrotnej do trzech jednostek. Ich żywotność wyniesie co najmniej 30 lat.
Zamawiający przewidział w przetargu aż pięć kryteriów oceny ofert. Do 35% punktów będzie mogło zostać przyznanych w zależności od ceny dostawy pojazdów. Bardzo istotnym kryterium będzie także cena utrzymania (stawka za 1 kilometr przebiegu) – w tym przypadku możliwe będzie przyznanie maksymalnie 25% punktów. Do 20% punktów będzie można uzyskać w zależności od współczynnika efektywności kosztowej (masa służbowa pojazdu pomnożona przez zużycie energii elektrycznej przez pojazd wyrażone w kilowatogodzinach). Pozostałe dwa kryteria w przetargu o 10-procentowej wadze każdy dotyczą typu wózków tocznych (10% punktów za zaoferowanie pojazdów z wózkami Jacobsa oraz zero w przypadku klasycznego układu) oraz terminu dostawy pojazdów.
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 1 lipca bieżącego roku do godziny 10:30. Dwa kwadranse później nastąpi ich otwarcie. Przypomnijmy, że przyszły rok pod względem taboru będzie dla województwa łódzkiego przełomowy – od marca do czerwca odebranych ma zostać 14 trójczłonowych Elfów 3 produkcji Pesy Bydgoszcz. Obydwa zamówienia będą niezwykle istotne w kontekście efektywnej obsługi tunelu średnicowego w Łodzi, którego uruchomienie będzie wiązało się z bardzo dużym zwiększeniem pracy eksploatacyjnej i popytu na usługi przewozowe w aglomeracji łódzkiej. Województwo łódzkie dołączy także do województw dolnośląskiego, małopolskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego, które eksploatują już pojazdy pięcioczłonowe.