NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

ED59 Acatus nie wyjedzie już na tory województwa łódzkiego. Samorząd sprzedał pojazd

| Kasper Fiszer 04.05.2021 12k

ED59 Acatus nie wyjedzie już na tory województwa łódzkiego. Samorząd sprzedał pojazd
Jednostka ED59 w Łodzifot. Kasper Fiszer
Łódzki urząd marszałkowski nie jest już właścicielem nieużywanej od pięciu lat jednostki serii ED59. Prototypowy egzemplarz nie będzie już więc wykorzystywany do obsługi tras regionalnych wybiegających z Łodzi. Dawniej można było spotkać ten zespół trakcyjny m.in. na linii do Skierniewic.
Na naszych łamach wielokrotnie przyglądaliśmy się sprawie jednostki ED59-01. Jedyny wyprodukowany egzemplarz tego typu był do niedawna eksploatowany przez Polregio (wówczas działające jeszcze pod starą nazwą Przewozy Regionalne) na terenie województwa łódzkiego. „Acatus”, bo pod taką handlową nazwą oferowany był ów zespół trakcyjny, pozostawał własnością samorządu regionalnego, który zakupił go w 2006 r. od producenta, bydgoskich zakładów Pesa.

Samorząd zapowiadał wcześniej remont pojazdu

Eksploatacja składu była jednak trudna, na co wpływ miał zwłaszcza jego prototypowy charakter. Brak większej liczby egzemplarzy serii skutkował problemami w pozyskaniu części zamiennych, więc drobne awarie eliminowały pojazd z ruchu na długie miesiące lub lata. Sprawę dodatkowo komplikowało jedynie czasowe dopuszczenie zespołu trakcyjnego do ruchu wydane przez Urząd Transportu Kolejowego na okres dziesięciu lat.

Po wygaśnięciu tzw. świadectwa typu w 2016 r. ED59 został więc odstawiony, a potem przetranportowany do zakładów Pesy w Bydgoszczy. Tam nie rozpoczęto jednak koniecznych napraw i nowego procesu certyfikacji. Dwa lata temu nowy zarząd województwa łódzkiego zapowiedział, że będzie prowadzić negocjacje z producentem jednostki w sprawie warunków cenowych modernizacji. Te nie zakończyły się jednak sukcesem, przynajmniej jeśli za jedyny pozytywny finał rozmów uznalibyśmy ostateczne zlecenie prac.

Jednostkę odkupił jej producent


Jak poinformował nas bowiem samorząd, nie jest on już właścicielem „Acatusa”. – Pojazd został na mocy porozumienia i umowy wykupiony przez producenta, firmę Pesa Bydgoszcz – wskazał Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Najprawdopodobniej zespół trakcyjny nie pojawi się więc już ponownie na trasach regionalnych województwa łódzkiego.

ED59 był pierwszym pojazdem kolejowym kupionym przez władze województwa łódzkiego. W czasie, gdy inne regiony inwestowały głównie w zakup małych pojazdów spalinowych, UMWŁ rozpoczął proces wymiany taboru obsługującego trasy zelektryfikowane, bo w województwie łódzkim ruch prowadzony jest niemal wyłącznie po takich liniach. Pierwszy krok na drodze do unowocześnienia floty nie przyniósł jednak przełomu. Aż do 2014 r., gdy działalność przewozową rozpoczęła Łódzka Kolej Aglomeracyjna, inwestowano głównie w modernizacje jednostek EN57.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5