Partnerzy serwisu:
Biznes

Wielkopolskie: Mamy nadzieję, że środki z Funduszu Kolejowego nadal będą dostępne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
27-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wielkopolskie: Mamy nadzieję, że środki z Funduszu Kolejowego nadal będą dostępne
Urząd Marszałkowski Woj. Wielkopolskiego to kolejny samorząd wojewódzki sceptycznie podchodzący do kwestii zmian zasad wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego. Urzędnicy z UMWW zwracają przede wszystkim uwagę, że brak możliwości dalszego wykorzystywania przez samorządy środków z FK utrudni zwłaszcza działania związane z wymianą wyeksploatowanego taboru, użytkowanego obecnie przez Przewozy Regionalne.

Rząd zdecydował przed kilkunastoma dniami, że samorządy wojewódzkie będą mogły korzystać ze środków FK do 2015 r. Środki z FK samorządy mogą wydatkować na inwestycje taborowe: w 2013 r. do podziału pomiędzy województwa jest 137 mln zł, na 2014 i 2015 r. zaplanowano po 100 mln zł każdego roku. Dodatkowo, w 2012 r. samorządy otrzymały też z FK 150 mln zł do podziału na finansowanie organizacji przewozów kolejowych (oraz 131 mln zł na tabor). Zgodnie z zapisami przyjętego przez rząd Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019, po 2015 r. beneficjentami środków z FK mają już być wyłącznie PKP PLK oraz trójmiejska SKM.

- Decyzja Rady Ministrów nie jest dla nas zaskoczeniem, gdyż w Porozumieniu z dnia 9 grudnia 2008 r. pomiędzy Rządem a Samorządami Województw, podpisanym w związku z usamorządowieniem spółki PKP Przewozy Regionalne, znalazły się gwarancje przekazania na zakupy, modernizacje oraz naprawy taboru przeznaczonego do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych środków Funduszu Kolejowego jedynie w latach 2009-2015 – możemy przeczytać w oświadczeniu, które otrzymaliśmy z Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.

Urzędnicy mają jednak nadzieję, że środki z FK będą dostępne dla samorządów wojewódzkich także po 2016 r., gdyż, jak zwracają uwagę, zapotrzebowanie na inwestycje taborowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę tabor Przewozów Regionalnych, jest bardzo duże.

– Liczymy, iż w ramach Konwentu Marszałków Województw RP uda się wypracować wspólną propozycję wszystkich Województw dla Rady Ministrów dalszego kontynuowania przeznaczania środków na ten cel, gdyż pomimo dokonania przez województwa inwestycji taborowych o wartości wielu setek milionów złotych potrzeby są nadal ogromne. Największy przewoźnik, czyli spółka Przewozy Regionalne, dysponuje taborem bardzo wyeksploatowanym, którego duża część w ciągu najbliższych kilku lat będzie musiała być wycofana z eksploatacji. Natomiast zastąpienie tego taboru w pełni nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami przekracza możliwości finansowe samorządów województw – głosi oświadczenie UMWW.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5