Urząd Marszałkowski Woj. Wielkopolskiego to kolejny samorząd wojewódzki sceptycznie podchodzący do kwestii zmian zasad wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego. Urzędnicy z UMWW zwracają przede wszystkim uwagę, że brak możliwości dalszego wykorzystywania przez samorządy środków z FK utrudni zwłaszcza działania związane z wymianą wyeksploatowanego taboru, użytkowanego obecnie przez Przewozy Regionalne.
Rząd zdecydował przed kilkunastoma dniami, że samorządy wojewódzkie będą mogły korzystać ze środków FK do 2015 r. Środki z FK samorządy mogą wydatkować na inwestycje taborowe: w 2013 r. do podziału pomiędzy województwa jest 137 mln zł, na 2014 i 2015 r. zaplanowano po 100 mln zł każdego roku. Dodatkowo, w 2012 r. samorządy otrzymały też z FK 150 mln zł do podziału na finansowanie organizacji przewozów kolejowych (oraz 131 mln zł na tabor). Zgodnie z zapisami przyjętego przez rząd Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019, po 2015 r. beneficjentami środków z FK mają już być wyłącznie PKP PLK oraz trójmiejska SKM.
- Decyzja Rady Ministrów nie jest dla nas zaskoczeniem, gdyż w Porozumieniu z dnia 9 grudnia 2008 r. pomiędzy Rządem a Samorządami Województw, podpisanym w związku z usamorządowieniem spółki PKP Przewozy Regionalne, znalazły się gwarancje przekazania na zakupy, modernizacje oraz naprawy taboru przeznaczonego do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych środków Funduszu Kolejowego jedynie w latach 2009-2015 – możemy przeczytać w oświadczeniu, które otrzymaliśmy z Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Urzędnicy mają jednak nadzieję, że środki z FK będą dostępne dla samorządów wojewódzkich także po 2016 r., gdyż, jak zwracają uwagę, zapotrzebowanie na inwestycje taborowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę tabor Przewozów Regionalnych, jest bardzo duże.
– Liczymy, iż w ramach Konwentu Marszałków Województw RP uda się wypracować wspólną propozycję wszystkich Województw dla Rady Ministrów dalszego kontynuowania przeznaczania środków na ten cel, gdyż pomimo dokonania przez województwa inwestycji taborowych o wartości wielu setek milionów złotych potrzeby są nadal ogromne. Największy przewoźnik, czyli spółka Przewozy Regionalne, dysponuje taborem bardzo wyeksploatowanym, którego duża część w ciągu najbliższych kilku lat będzie musiała być wycofana z eksploatacji. Natomiast zastąpienie tego taboru w pełni nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami przekracza możliwości finansowe samorządów województw – głosi oświadczenie UMWW.