NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wielkopolska ma umowy na 5 projektów z Kolei Plus

| Jakub Rösler 27.01.2023 5,3k

Wielkopolska ma umowy na 5 projektów z Kolei Plus
fot. BR
Dziś, 27 stycznia, doszło do podpisania umów dotyczących realizacji wielkopolskich projektów w ramach programu Kolej Plus. Dzięki temu pociągi pasażerskie mają ponownie dotrzeć do Śremu, Międzychodu, Gostynia oraz Czarnkowa. Piąty projekt dotyczy budowy zupełnie nowej linii kolejowej do Turku.
Program Kolej Plus powoli się rozpędza. Podpisywane są kolejne umowy pomiędzy PKP PLK a samorządowymi partnerami, a więc wnioskodawcami poszczególnych projektów. Dzisiaj, 27 stycznia, podpisano umowy na realizację przedsięwzięć z Wielkopolski. Dotyczą one rewitalizacji czterech linii kolejowych, a więc linii nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń, fragmentu linii 368, pomiędzy Szamotułami i Międzychodem, odcinka Kąkolewo – Gostyń, a także linii 236 i 390, mających umożliwić odtworzenie ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Piąta umowa odnosi się do budowy zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej Turek z Koninem.

Wielkopolska jednym z liderów programu

– W Wielkopolsce od stawiamy na transport kolejowy. Stale rozwijamy ofertę przewozową, powołaliśmy własnego przewoźnika i kupiliśmy już tabor za ponad miliard złotych. Dotujemy także modernizację linii kolejowych i tak samo będzie w przypadku Kolei Plus. Za budowę i nadzór nad inwestycjami będą odpowiadać PKP PLK, natomiast my będzie partycypować w kosztach wszystkich projektów – mówił Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Woźniak dodał, że skoro pojawiła się oferta ze strony rządu, to grzechem byłoby z niej nie skorzystać, tym bardziej, że Wielkopolska jest jednym z liderów całego programu, bowiem w regionie ma być realizowanych aż 5 projektów.

Nie wiadomo, czy uda się zrealizować wszystkie inwestycje

– Uczciwie powiem, że nie wiem, czy będzie nas stać na realizację wszystkich pięciu zadań. Na razie zdecydowaliśmy o tym, że będziemy chcieli partycypować w wykonaniu dokumentacji technicznych dla każdego zadania, co jest istotne, bowiem dzisiejsze umowy nie oznaczają jeszcze formalnie tego, że każda z pięciu inwestycji zostanie zrealizowana – dodawał samorządowiec.

Woźniak zwrócił też uwagę na kwestię nowej linii Konin – Turek. – Nadal jest to dla nas projekt kontrowersyjny, zarówno jeśli o potencjalny przebieg tej linii jak i potencjał przewozowy jaki ta linia może wygenerować. Widać też, że ciągle budzi ona też spore kontrowersje wśród mieszkańców regionu, czego dowodem jest dzisiejszy protest (pod Urzędem Wojewódzkim gdzie odbywała się konferencja protestowali bowiem przeciwnicy budowy nowej linii kolejowej - przyp. red.) – mówił marszałek.

Gostyń w innym trybie

W przypadku czterech zadań, w ciągu najbliższego miesiąca powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonanie właściwej dokumentacji projektowej. Mowa tu o liniach do Czarnkowa, Turku, Międzychodu oraz Śremu. Inną formę będzie miał projekt dotyczący Gostynia, bowiem w tym przypadku przetarg będzie realizowany w formule projektuj i buduj. Jak mówił członek Zarządu PKP PLK, Arnold Bresch, to zadanie będzie swoistym przetarciem dla realizacji całego programu w Wielkopolsce.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5