NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wielkopolska chce kupić pociągi wodorowe

| Jakub Rösler 04.04.2022 2,8k

Wielkopolska chce kupić pociągi wodorowe
fot. Jakub Rösler
Województwo wielkopolskie złożyło do Krajowego Planu Odbudowy tzw. “fiszkę projektową”, która dotyczy zakupu nowego taboru kolejowego. Region chciałby kupić co najmniej 20 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz kilkanaście sztuk jednostek wodorowych. Jeśli udałoby się zrealizować te plany, Wielkopolska byłaby pierwszym regionem w Polsce, gdzie kursowałyby pociągi wodorowe.
Istnieje coraz więcej przesłanek do tego, iż Krajowy Plan Odbudowy (KPO) zostanie wkrótce zaakceptowany, a to pozwoli na odblokowanie wielu planów dotyczących inwestycji w transport publiczny, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym. Samorządy mogły składać swoje uwagi i pomysły na to, jak chciałyby wykorzystać fundusze z KPO, więc o plany w tym zakresie zapytaliśmy władze województwa wielkopolskiego.

– Jako samorząd złożyliśmy też fiszkę projektową do Krajowego Planu Odbudowy, która opiewa na różne typy pociągów. Myślimy o zakupie co najmniej 20 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także kilkunastu pojazdach wodorowych. Na ten moment oczywiście nie wiemy czy projekt uzyska akceptację, ponieważ cały program jest nadal uzgadniany przez stronę rządową z KE, a wsparcie na tabor regionalny ze środków KPO będzie udzielane w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego w formie grantów oraz w formie pożyczkowej – przekazał nam wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.

Do tej pory w Polsce nikt nie używa pociągów wodorowych, a rynek tych pojazdów dopiero się rozwija. Aktualnie jedynym pociągiem, który jest w pełni wodorowy jest jednostka wyprodukowana przez Alstom. Ten zespół trakcyjny można było zobaczyć na ostatnich targach Trako w Gdańsku, jesienią 2021 roku.

– Jest duża presja i nacisk na to, żeby odchodzić od silników Diesla z powodu ochrony środowiska i określonej polityki, która za tym stoi. Nie ukrywam, że my jako województwo także tego mocno doświadczamy, bo mamy otwarty duży kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym i na etapie negocjacji tego kredytu było wyraźnie powiedziane, że jeśli będziemy chcieli wykorzystać te środki na zakup pojazdów napędzanych silnikiem Diesla, to nie ma takiej możliwości – tłumaczy chęci zakupu pojazdów wodorowych marszałek Jankowiak.

Oczywiście do zakupu przez Wielkopolskę nowych pojazdów jeszcze daleka droga, lecz jak podkreśla Jankowiak, wodór jest przyszłością, także w segmencie transportu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5