W Wielkiej Brytanii ruszyły właśnie prace nad stworzeniem prototypowego pociągu zasilanego za pomocą akumulatorów. Pociąg tego typu miałby kursować po niezelektryfikowanych liniach Wielkiej Brytanii.
Projekt ma być realizowany przy współpracy zarządcy infrastruktury (Network Rail), firmy Bombardier, grupy Enabling Innovation Team oraz Brytyjskiego Departamentu Transportu.
Według założeń projektu firma Bombardier wyposaży swój elektryczny zespól trakcyjny Electrostar w dwa typy baterii. Zanim zostaną one jednak zainstalowane w pociągu, będą testowane w warunkach laboratoryjnych, ponieważ trzeba będzie sprawdzić ich wytrzymałość. Gdy już przejdą wszelkie badania, pociąg z już zainstalowanymi akumulatorami zostanie skierowany na tor testowy w miejscowości Old Dalby, niedaleko Leicester. Jeśli próby okażą się zadowalające, wówczas pociąg wyjedzie na obszar sieci kolejowej Wielkiej Brytanii z opuszczonym pantografem. Testy będą prowadzone również podczas rozkładowej eksploatacji pociągu (z pasażerami na pokładzie), głównie na obszarze zelektryfikowanym - tak aby na wypadek, gdyby pojawiły się problemy z zasilaniem, można było przełączyć źródło na prąd z sieci trakcyjnej.
Jazdy testowe powinny zostać zakończone do końca przyszłego roku. Wówczas akumulatory zostaną zdemontowane i skład Electrostar powróci do swojej codziennej eksploatacji.
- Jeśli możemy stworzyć magazyny energii elektrycznej dla pociągów, wówczas trakcja elektryczna może mieć zastosowanie na liniach kolejowych niezelektryfikowanych, bez konieczności ich elektryfikacji - mówi Richard Eccles, dyrektor ds. strategii i planowania w Network Rail.
Uczestnicy projektu zapowiadają, że testy raczej doprowadzą nie tyle do rozpoczęcia procesu wyposażania istniejących pociągów w akumulatory, lecz do budowy zupełnie nowych składów z akumulatorami. Projekt nowego składu pozwoliłby na stworzenie pociągu o obniżonym zużyciu energii.