Partnerzy serwisu:
Biznes

Wiceszef RŻD: Nie możemy polegać tylko na Brześciu. W Europie jest dużo środków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wiceszef RŻD: Nie możemy polegać tylko na Brześciu. W Europie jest dużo środków
Fot.: Jack No1, CCA-SA 3.0, wikimedia commons
Koleje Rosyjskie (RŻD) przekonują, że budowa szerokiego toru z Koszyc do Wiednia jest niezbędna w kontekście prognoz wskazujących na wzrost przewozu kontenerów. Zdaniem spółki państwa europejskie nie powinny mieć problemu ze sfinansowaniem przedsięwzięcia. – Nie rozumiem, co znaczy „drogi projekt”. W Europie jest przecież tak dużo pieniędzy, ale nie ma efektywnych projektów – mówi Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa RŻD.

Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: Od lat mówi się o projekcie szerokiego toru z Koszyc do Bratysławy i Wiednia. Na jakim etapie jest to przedsięwzięcie?

Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich (RŻD):
Projekt jest omawiany, przyjęty jest harmonogram jego realizacji. W zeszłym roku odpowiednie ministerstwa Austrii i Słowacji podpisały memorandum w tej sprawie. Zakończono studium wykonalności.

Uważamy, że to ważny projekt dla wszystkich uczestników. Widzimy wzrost tranzytowych przewozów towarowych. W zeszłym roku było to 37%, w tym roku szacujemy, że będzie to 22-25%. Jest kilka tras i przejść granicznych z Chinami – wliczając Mongolię i Kazachstan mamy 6-8 takich punktów – i wszystkie są w pełni wykorzystywane. To samo powinno być po stronie europejskiej. Nie możemy polegać wyłącznie na Brześciu. Ważna jest też kwestia integracji technologii – by faktycznie zaistniała jedna, zunifikowana sieć kolejowa między Wschodem a Zachodem. Dzisiaj prędkość dostaw kontenerów w Europie jest trzy razy mniejsza niż w Rosji. Projekt szerokiego toru pozwala na zastosowanie nowoczesnych technologii i ma dobre perspektywy. Jest też efektywny ekonomicznie dla Słowacji i Austrii pod kątem wielkich centrów logistycznych czy nowych miejsc pracy.

To także kosztowny projekt. Czy Rosja bądź RŻD są gotowe uczestniczyć w kosztach?

Nie rozumiem, co znaczy „drogi projekt”. Są przecież określone wskaźniki IRR, MPV, pokazujące stopę zwrotu, które są ważne dla instytucji finansujących. Jako zasada, to organizator bierze na siebie ryzyka związane z budową i – co jest najważniejsze – RŻD ma tutaj bardzo duże doświadczenie. Nie zapominajmy jednak, że w Europie jest przecież tak dużo pieniędzy, ale nie ma efektywnych projektów.

Nowy korytarz będzie przechodzić przez wschodnią Ukrainę. Czy napięta sytuacja między Rosją a Ukrainą nie będzie stanowiła przeszkody dla stabilności tej trasy?


Najpierw wybudujmy. Biznes zawsze znajdzie swoją drogę.

Czy RŻD myśli o założeniu spółki logistycznej w Europie? Wielu dużych operatorów chce realizować usługę całościowo.

RŻD to duża firma. Pozycjonujemy siebie jako holding transportowo-logistyczny. Pracujemy nie tylko w Rosji – 20% przychodów pochodzi z rynków zagranicznych, przy czym mowa nie tylko o działalności transportowej i logistycznej, ale też o usługach konsultacyjnych, projektowych, związanych ze szkoleniem pracowników, dostawą taboru i maszyn oraz budową nowych tras. Mamy sieci kolejowe w koncesji – w Armenii czy Mongolii.

Nasze dwie firmy logistyczne – GEFCO i RŻD Logistics – działają na terenie ok. 50 krajów i z ich pomocą obsługujemy kraje europejskie. Jesteśmy gotowi, by być i tutaj przewoźnikiem, tym bardziej, że nowe zasady UE pozwalają nam na to w ramach otwartego dostępu. Omawiamy takie możliwości z naszymi partnerami. Widzimy problemy związane z przewozem kontenerów na terenie kolei europejskich. Podkreślam zarazem, że nie chcemy nikomu zabierać biznesu, tylko stworzyć nowy.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Michał Szymajda 20 marca 2023

Rosyjsko-Fińskie Allegro odstawione. Czy pociągi trafią na Ukrainę?

Tabor i technika

Putin zamiast latać, jeździ opancerzonym pociągiem

Prawo i polityka

Putin zamiast latać, jeździ opancerzonym pociągiem

Mateusz Kieruzal, simetra 14 lutego 2023

Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?

Biznes

Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?

Witold Urbanowicz 23 marca 2019

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?

Infrastruktura

Zobacz również:

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Michał Szymajda 20 marca 2023

Rosyjsko-Fińskie Allegro odstawione. Czy pociągi trafią na Ukrainę?

Tabor i technika

Putin zamiast latać, jeździ opancerzonym pociągiem

Prawo i polityka

Putin zamiast latać, jeździ opancerzonym pociągiem

Mateusz Kieruzal, simetra 14 lutego 2023

Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?

Biznes

Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?

Witold Urbanowicz 23 marca 2019

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5