Zgodnie z planem do końca zmierza remont odcinka Chełm – Dorohusk. Prace mają pozwolić na przejazd cięższych składów towarowych z Ukrainy. Linia ma spore znaczenie także w ruchu pasażerskim.
W ubiegłym roku rozpoczął się
remont linii kolejowej 63, która łączy przejście graniczne Dorohusk – Jagodzin (Ukraina) z Chełmem i bocznicą zakładów Naftobaza. Umożliwia ona wjazd szerokotorowych pociągów ukraińskich do Polski, co od kilku lat jest wykorzystywane nie tylko w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. Z Chełma można pojechać bezpośrednio m.in. do Kowla czy Kijowa. Prace obejmują szlak Dorohusk – Wólka Okopska i mają skutkować podniesieniem dopuszczalnego nacisku na oś, co stanowi istotny parametr w przewozach ładunków.
Finał prac nieco przed czasem
– W tym roku roboty obejmują modernizację czterech przepustów oraz remont nawierzchni na przejeździe kolejowo-drogowym – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nowa nawierzchnia pojawi się na przecięciu toru z drogą 816, istotnym ciągiem biegnącym wzdłuż wschodniej granicy kraju. Tzw. Nadbużanka prowadzi np. do polsko-białoruskiego przejścia w Terespolu.
Wszystko wskazuje na to, że inwestycja zakończy się nieco przed podawanym początkowo terminem. W sierpniu ubiegłego roku PLK informowały bowiem, że spodziewają się finalizacji prac pod koniec 2025 r. – Termin zakończenia zadania to trzeci kwartał tego roku – stwierdza tymczasem dziś nasza rozmówczyni.
Prace finansowane z budżetu centralnego
Łączna wartość prac to ok. 23 mln zł. Środki wyłożył budżet państwa. – Wykonawcą jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – usłyszeliśmy od przedstawicielki PKP Polskich Linii Kolejowych.
Opisywana linia 63 ma długość przekraczającą 30 km, co czyni ją jednym z najdłuższych odcinków szerokotorowych pozostających pod zarządem PKP PLK. Jest jednotorowa i niezelektryfikowana. Powstała w czasach PRL z myślą przede wszystkim o transporcie wojskowym. Szybko rozpoczęto jednak jej eksploatację w cywilnym ruchu towarowym. W latach 2017-2019 kursowały tam pociągi pasażerskie w krótkiej relacji Chełm – Kowel, a od 2022 trasę wykorzystują pociągi dalekobieżne umożliwiające dojazd do ukraińskiej stolicy i kilku innych większych miast tego kraju. Uruchamiają je Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) we współpracy z polskimi PKP Intercity.