Partnerzy serwisu:
Biznes

Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
23-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Szeroki tor do Wiednia: Start budowy w 2025 r.?
mat. OBB
Przedstawiciele Kolei Austriackich i Rosyjskich przekonują, że konieczne jest zwiększenie liczby punktów styku między siecią kolejową o rozstawie 1435 mm a 1520 mm. Bez tego nie uda się znacząco zwiększyć transportu towarowego między Azją a Europą. Dodatkowym „oknem” między dwoma systemami kolejowymi ma być szerokotorowa linia przedłużona z Koszyc do Wiednia. Obecnie przyjęty harmonogram zakłada ukończenie jej budowy do 2033 r.

Jak pisaliśmy, na niedawnym Międzynarodowym Kongresie Kolejowym w Wiedniu dużo uwagi poświęcono budowie szerokotorowej linii o długości 400 km, łączącej Koszyce z Bratysławą i Wiedniem. W maju 2018 r. rządy Austrii i Rosji powołały grupę roboczą do ustalenia zasad finansowania i innych kluczowych kwestii związanych z inwestycją, której koszt realizacji tej jednotorowej linii szacowany jest na 6,5 mld euro. Natomiast w listopadzie 2018 r. ruszyła procedura środowiskowa. – Wykonaliśmy już wspólnie studium wykonalności. Teraz pracujemy nad wykonaniem raportu środowiskowego – wskazał Heinz Gschnitzer, szef projektu budowy szerokiego toru z OBB Infrastruktur, który wcześniej kierował projektem Wiednia Głównego. – Współpracujemy z rządem słowackim, ale ważne jest też, by zaangażować węgierskie ministerstwa, by wszyscy partnerzy działali razem i by rozpoczęcie prac było możliwe jak najszybciej – mówił Gschnitzer.

Strony przyjęły też wstępny harmonogram realizacji inwestycji. – Faza projektowa, związana z ustalaniem dokładnej trasy oraz lokalizacji terminali, potrwa do 2025 r. Wówczas chcemy już dysponować wszystkimi pozwoleniami na realizację prac – przekazał Heinz Gschnitzer. Jak dodał, realizacja projektu potrwa do ośmiu lat. – Chcemy ukończyć linię w okolicach 2030-2033 r. Jesteśmy na dobrej drodze, by przyspieszyć prace i uzyskać pierwsze pozwolenia i zgody – dodał przedstawiciel OBB.

Austria podkreśla wysoką rangę projektu dla sprawnego transportu towarów. Trasa umożliwi przewóz 22 mln ton produktów rocznie. – W Wiedniu mamy skrzyżowanie trzech tras TEN-T. To świetne miejsce, by połączyć te dwa systemy kolejowe – powiedział Heinz Gschnitzer. – Połączymy dwa terminale – Nove Zamky na Słowacji i Wiedeń. Chcemy, by 70% kontenerów zostało na torach. Pozostałe 30% zostanie przeniesione na drogi w związku z faktem, że nowy terminal zlokalizowany będzie w rejonie dwóch miast Wiedeń i Bratysława. Mieszkańcy tej specyficznej aglomeracji również są odbiorcami towarów – podkreślał przedstawiciel OBB.

Projekt stanowi odpowiedź na wyzwania związane ze wzrostem ruchu towarowego oraz niewydolności obecnych korytarzy przez Białoruś i Polskę. Od jesieni zeszłego roku firma logistyczna UTLC, będąca spółką akcyjną Kolei Rosyjskich, Białoruskich i Kazachstanu, oferuje połączenia przez port w Kaliningradzie. – Zwiększenie transportowanego tonażu ładunków wymaga podjęcia działań. Projekt szerokiego toru do Bratysławy i Wiednia jest niezwykle istotny, bo otwiera nowe okno w Europie – wskazał Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich (RŻD).
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Ogromne utrudnienia na kolei w Austrii

Pasażer

Ogromne utrudnienia na kolei w Austrii

Artur Bogdanowicz 19 lipca 2023

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Tabor i technika

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. PCC 03 lipca 2023

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?

Infrastruktura

Zobacz również:

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Ogromne utrudnienia na kolei w Austrii

Pasażer

Ogromne utrudnienia na kolei w Austrii

Artur Bogdanowicz 19 lipca 2023

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Tabor i technika

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. PCC 03 lipca 2023

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5