Węgiersko-austriacki operator Gysev, zajmujący się obsługą połączeń regionalnych na zachodzie Węgier i regionalnych połączeń międzynarodowych z Austrią, podpisał ze Stadlerem umowę na dostawę 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych nowej generacji w standardzie do połączeń przyspieszonych. W grze jest opcja na jeszcze 4 takie pojazdy.
Powiększenie floty Gysev wiąże się z planami obsługi tras Sopron-Budapeszt i Szombathely-Budapeszt od 2027 roku. Nowe zespoły trakcyjne Flirt IC Stadlera będą jednak dwusystemowe i przejdą homologację także w Austrii po to, aby relacje pociągów mogły być w przyszłości wydłużone właśnie do tego kraju. Będą pięciowagonowe. Pudła wagonów będą budowane na Węgrzech, w zakładzie Stadlera w mieście Szolnok, jednak ich łączenie, wyposażenie i uruchomienie będzie się odbywać w Polsce, w Siedlcach.
W grze prawo opcji
Gysev podejmie decyzję o ewentualnym skorzystaniu z prawa opcji na kolejne 4 pociągi w kilku następnych miesięcy. Stadler zobowiązał się do dostarczenia i uruchomienia pierwszego zespoły trakcyjnego w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Oznacza to, rozpocznie kursowanie na wiosnę 2027. Ostatnia będzie dostarczona na przełomie 2027 i 2028 roku. Zakup będzie finansowany przez Gysev z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny.
Gysev ma już 20 regionalnych Flirtów zamówionych w latach 2013 – 2018. Doświadczenia z eksploatacją tych pojazdów są bardzo dobre. Nowe pojazdy otrzymają jednak bardziej energooszczędne i wydajne silniki trakcyjne, będą też dłuższe (106 metrów - pięć wagonów). Będą miały 32 miejsca klasy 1 i 280 klasy 2. Ciekawostką będzie możliwość montażu dodatkowych stojaków na rowery w miejsce foteli w okresie letnim (do 18 rowerów). Będą w nich automaty z jedzeniem i napojami i niewielka strefa gastronomiczna do konsumpcji posiłków. Czoło pojazdów będzie inne niż we Flirtach III znanych choćby z Kolei Mazowieckich. Będzie bardziej aerodynamiczne co podkreśli inne przeznaczenie pojazdów, którym będą przewozy międzymiastowe na większe dystanse. Warto przypomnieć, że państwowe Koleje Węgierskie (MAV) dysponują aż 123 Flirtami zbudowanymi przez zakłady na Węgrzech i w Polsce.
Gysev z najmłodszą flotą w Europie
Gysev to bardzo ciekawa, mało znana w Polsce węgiersko-austriacka spółka kolejowa, funkcjonująca także pod niemiecką nazwą Raaberbahn. Od kilku lat węgierskie udziały są w rękach państwowej kolei MAV (65,6%), 28% ma Republika Austrii, a resztę holding należący do Austriackich Kolei Państwowych (OBB). Spółka realizuje nie tylko przewozy pasażerskie, ale też towarowe (głównie lokomotywami Vectron). Oprócz wspomnianych Flirtów ma też 13 trójczłonowych Siemensów DesiroML oraz wagony pasażerskie. Jej tabor jest jednym z najnowszych w Europie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.