Jednym z wczorajszych wydarzeń Forum Ekonomicznego była debata pt. „Transport kolejowy kołem zamachowym gospodarki? Perspektywy wzrostu przewozów kolejowych w Polsce i w Europie”. Wzięli w niej udział między innymi wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt i prezes PKP SA Andrzej Wach.
- Konkurencja jest niezbędna, bez niej nie wygramy z przewozami drogowymi. Ale konkurencja nie może wykańczać przewoźników na rynku. Wprowadzajmy ją tak, by budować wartość firm, wówczas one będą rozwijać rynek - mówił Andrzej Wach — Konsolidacja jest następnym etapem liberalizacji. Zmiany właścicielskie na polskim rynku kolejowym dopiero się rozpoczną. Mogą one pójść w złym kierunku.
- Mamy dużo przykładów przykładów zastępowania monopolu państwowego przez monopol międzynarodowy. DB Schenker przejął ostatnio przewoźnika holenderskiego, który ma ok. 65- 70 proc. tamtejszego rynku, duńską kolej towarową, która obsługuje ok. 100 proc. realizowanych w Danii przewozów oraz przewoźnika z Wielkiej Brytanii, który dysponuje ok. 70 proc. udziałem w rynku - wylicza Juliusz Engelhardt. - Dziwię się, że Komisja Europejska zgodziła się na koncentrację takiego kapitału w jednym ręku. W moim przekonaniu jest to niedopuszczalne.
Uczestnicy panelu za najważniejszy element rynku kolejowego uznali jakość i koszty dostępu do infrastruktury. - Transport kolejowy będzie konkurencyjny, jeżeli koszty dostępu do torów będą porównywalne z opłatami za korzystanie z autostrad. Tak nie jest, a Komisja Europejska nie zajmuje się tym problemem -ocenia Krzysztof Opawski, były minister infrastruktury.
Uczestnicy dyskusji przewidują też zmiany w funkcjonowaniu firm przewozowych. Konieczna jest konsolidacja małych przewoźników i współpraca ofertowa i cenowa, a także wejście na rynek przewozów międzynarodowych. - PKP ma charakter międzynarodowy. Jesteśmy obecni na europejskim rynku poprzez przewoźników, w których mamy udziały i firmy spedycyjne poza granicami Polski — mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Przewozy tej firmy już w 50 proc. mają charakter międzynarodowy. Zmiany w ofercie przewozowej firm kolejowych przewiduje Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics - Klienci nie potrzebują już przewozu z punktu A do B, tylko kompleksowej usługi logistycznej.