Prowadzone w ostatnich latach inwestycje odnośnie stanu technicznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz urządzeń zabezpieczania ruchu na przejazdach kolejowych wystarczają jedynie na utrzymanie istniejącego średniego stanu technicznego urządzeń. Szacunkowe roczne potrzeby środków finansowych na utrzymanie infrastruktury branży automatyki i telekomunikacji wynoszą ponad 300 mln zł.
Tymczasem roczne koszty ponoszone przez PKP PLK na branże automatyki i telekomunikacji nieco przekraczają 40 proc. rocznych potrzeb. Aby uniknąć zaległości remontowcy spowodowanych niewystarczającą ilością środków finansowych, którymi dysponuje spółka, należałoby wykonać roboty modernizacyjne i remontowe, których szacunkowy koszt wynosi: dla urządzeń srk - ponad 6,8 mld zł (w tym modernizacja 6,2 mld zł i remonty - ponad 600 mln zł), urządzenia telekomunikacyjne - ponad 200 mln zł (ponad 170 mln zł na modernizacje i prawie 30 mln zł na remonty) oraz urządzenia DSAT - ponad 45 mln zł (44 mln zł na modernizacje i ponad 1 mln zł na remonty).
M.in. problemom inwestycji w infrastrukturę zapewniającą bezpieczeństwo na kolei poświęcone będzie Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, które odbędzie się w dniach 20-21 lutego 2013 r. w Warszawie. Organizatorem jest ZDG TOR, a partnerami: PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Forum Kolejowe - Railway Business Forum oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Patronat honorowy nad Forum objęło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Temat bezpieczeństwa na kolei powraca na łamy ogólnopolskich mediów niejako przy okazji kolejnych wydarzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, zazwyczaj gdy dochodzi do wypadku lub katastrofy na torach. Tymczasem nacisk na zapewnianie bezpieczeństwa w transporcie szynowym nie powinno mieć wymiaru doraźnego. Forum Bezpieczeństwa Kolejowego poświęcone będzie tematyce podejścia zarówno technicznego, jak i prawnego do tych kwestii.
Podjęte zostaną również tematy:
- rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo,
- oceny i kontroli faktycznego poziomu bezpieczeństwa w firmach kolejowych,
- nowe metody wykrywania i ograniczania zagrożeń w infrastrukturze kolejowej,
- koordynacji zarządzania bezpieczeństwa i oceny ryzyka w infrastrukturze kolejowej,
- bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
- ryzyka wynikającego z działań osób postronnych,
- oceny ryzyka w transporcie kolejowym,
- szkoleń na symulatorach,
- utrzymania taboru w świetle uregulowań unijnych,
- porównywania doświadczeń i prezentacji case studies.
Wśród prelegentów, którzy wystąpią w trakcie Forum znaleźli się: Marek Pawlik (Instytut Kolejnictwa, przewodniczący Rady Programowej Forum), Krzysztof Dyl (prezes Urzędu Transportu Kolejowego), prof. Henryk Bałuch (Instytut Kolejnictwa), Jan Raczyński (prezes SITK o. w Łodzi), Andrzej Pawłowski (członek zarządu PKP PLK), Włodzimierz Kiełczyński (dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK), Józef Hałyk (komendant główny SOK), Tadeusz Ryś (przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych), Ryszard Węcławik (dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, ZDG TOR), Krzysztof Baczyński (ekspert, ZDG TOR), Janusz Czarnocki (prezes CS Szkolenie i Doradztwo).
Więcej informacji na temat Forum, szczegółowy program i formularz rejestracyjny - tutaj.
