- Najistotniejszym warunkiem dla rozwoju kolei jest odpowiednia infrastruktura. Bez tego kolej nie może osiągnąć sukcesu – powiedział dziś podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy wiceminister Andrzej Massel. W dyskusji o przyszłości kolei uczestniczył też prezes PKP SA Jakub Karnowski.
Jednym z najważniejszych wydarzeń pierwszego dnia Forum Ekonomicznego, które rozpoczęło się dziś w Krynicy była dyskusja „Czas na kolej – jak Polska i Europa mogą wykorzystać szanse wynikające z rozwoju transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych”. Uczestniczyli w niej: Mirosław Hala wiceminister transportu Republiki Czeskiej, Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury, oraz Jakub Karnowski, prezes PKP SA.
Pierwszego z nich zapytano, dlaczego kolej w ogólnej opinii funkcjonuje lepiej w Czechach, niż w Polsce? – To kwestia tradycji. Czesi zawsze byli dumni z efektywnej kolei - odpowiedział Mirosław Hala – Mamy też pewne przewagi. Duże jest zagęszczenie sieci kolejowej, a odległości przejazdu są mniejsze – dodał.
Najważniejsza jest infrastruktura
Następnie dyskusja przeniosła się na inne – polskie – tory - Najistotniejszym warunkiem dla rozwoju kolei jest odpowiednia infrastruktura. Bez tego kolej nie może osiągnąć sukcesu. Dlatego tak duże znaczenie mają programy ukierunkowane na poprawę stanu tej infrastruktury – uważa Massel.
- Jakakolwiek rozmowa o przyszłości polskiej kolei zaczyna się o od PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie można sensownie mówić o spłacie długu PKP SA, który wynosi 4,5 miliarda złotych, poprzez prywatyzację PKP Cargo czy PKP Intercity, jeśli infrastruktura, z której korzystają ci przewoźnicy jest w złym stanie – zgodził się prezes PKP SA Jakub Karnowski. - W ciągu ostatnich 20 lat wiele rzeczy się zmieniło, ale kolej tylko minimalnie. Wielką szansą jest więc wykorzystanie funduszy unijnych, między innymi na remontowanie infrastruktury. Nie można jednak jednocześnie prowadzić remontów i trzymać się rozkładu jazdy – zaznaczył Karnowski.
W PKP SA centralizacja
- Jeżeli chodzi o przyszłość, to liczymy na efekty synergii w grupie PKP, oraz na zmniejszenie obszarów zagrożonych korupcją. Jest też duży potencjał, jeśli chodzi o wspólne zakupy w grupie, czy relacje z klientem – zapowiedział Karnowski. Obiecał również, na życzenie prowadzącego debatę Ryszarda Petru, że schody ruchome na dworcu Warszawa Centralna zostaną naprawione. - Zadanie zmiany polskiej kolei jest trudne. Najlepszą postawą będzie tu pokora – dodał Karnowski. – Nie będziemy się obrażać, tylko działać – skomentował uwagę na temat schodów na dworcu Centralnym wiceminister Massel.
- Transport kolejowy w Polsce jest wykorzystywany coraz lepiej w tych obszarach rynku, w którym jest konkurencyjny dla innych środków transportu, lub komplementarny z nimi. Jeśli chodzi o poruszanie się między największymi aglomeracjami, kolej jest bezkonkurencyjna, bo jest najbardziej przewidywalna – stwierdził natomiast wiceminister Andrzej Massel. – Kolej może zapewnić tu najlepsze warunki przewozu, w krótkim czasie, i za rozsądną cenę – dodał. Przyznał jednak, że w podróżach pomiędzy mniejszymi miastami i w regionach o niskim zaludnieniu, kolej traci na znaczeniu.