Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa Główna jednak później. Oferty zbyt drogie dla PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Warszawa Główna jednak później. Oferty zbyt drogie dla PLK
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia coBudynek Dworca Warszawa Główna
Polskie Linie Kolejowe chcą przywrócić na kolejową mapę stolicy Warszawę Główną. Okazuje się jednak, że nastąpi to później, bo zarządca postanowił unieważnić postępowanie przetargowe na przebudowę stacji. Oferty w przetargu okazały się za drogie.

Przetarg na przebudowę nieczynnej od dwudziestu lat stacji Warszawa Główna Osobowa PKP PLK ogłosiły 4 maja. Koszt opracowania i wykonania prac przywrócenia obiektu do obsługi podróżnych oszacowano na 84,87 mln zł brutto. Inwestycja miała być gotowa za dwa i pół roku. W zakresie zadania przewidziano budowę od nowa dwóch dwukrawędziowych peronów i pięciu torów. Pomiędzy peronami nr 1 i 2 znaleźć miałby się tor manewrowy – nr 5 – dla lokomotyw objeżdżających składy wagonowe. Więcej o założeniach inwestycji piszemy w oddzielnym artykule.

Zainteresowanie przetargiem w formule „projektuj i buduj” okazało się jednak bardzo małe. Swój udział zgłosiły tylko dwie firmy, mocno przy tym przekraczając budżet założony przez Polskie Linie Kolejowe. Najtańszą ofertę złożył Budimex na kwotę 118,6 mln zł brutto. Wykonawca zaoferował przy tym termin realizacji równy 24 miesiącom, zaś sama budowa zajęłaby 20 miesięcy.

Prace projektowe i budowlane nieco drożej wyceniła Trakcja PRKiL, bo na 122,8 mln zł. Wykonawca zaproponował także dłuższy termin realizacji inwestycji, bo 26 miesięcy, z czego 22 miesiące to prace budowlane. PLK zaznaczyła w postępowaniu maksymalnie 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.

Po analizie ofert PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się unieważnić postępowanie przetargowe. Jak czytamy w uzasadnieniu: „cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia”. Warto przypomnieć, że premiowane były nie tylko najtańsze oferty – 60%, ale także skrócenie terminu realizacji – 20% oraz doświadczenie koordynatora projektu – 20%.

Funkcja nowej stacji ma być przede wszystkim uzupełniająca dla obecnego systemu kolejowego i ma pozwolić na większą elastyczność w reagowaniu na nietypowe zdarzenia. Jednak jednym z nadrzędnych celów przywrócenia ruchu na Warszawie Głównej jest przygotowanie jej do obsługi połączeń aglomeracyjnych i dalekobieżnych na czas modernizacji linii średnicowej dalekobieżnej a później aglomeracyjnej. – Z perspektywy średnicy, jest to więc ważna inwestycja – mówił dla Rynku Kolejowego Konrad Kuźniarski, dyrektor projektu w PKP PLK. W dalszym etapie kolejarze myślą o stworzeniu w rejonie stacji wygodnego węzła komunikacyjnego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij