Roczny rozkład jazdy pociągów 2015/2016 zacznie obowiązywać w niedzielę 13 grudnia 2015 r. Zgodnie z zapowiedziami na niektórych szlakach przywrócony zostanie ruch pasażerski, z innych znikną składy osobowe lub ich ruch zostanie ograniczony. O planowanych zmianach informowaliśmy na portalu „Rynek Kolejowy” od kilku miesięcy.
PKP IC zapowiedziało zwiększenie pracy ekspolatacyjnej do poziomu 57 mln pociągokilometrów, czyli ma być to największy rozkład jazdy pociągów w historii przewoźnika. „W stosunku do aktualnego rozkładu jazdy liczba połączeń PKP Intercity wzrośnie o 20% (z 302 do 365). Oferta zwiększy się m.in. na trasach: Gdynia – Wrocław, Olsztyn – Białystok czy Warszawa – Kielce. W siatce połączeń znajdzie się więcej propozycji dla mieszkańców mniejszych miast, takich jak Kielce, Lublin, Bydgoszcz czy Olsztyn” – można przeczytać w komunikacji prasowym Grupy PKP.
Za sprawą realizacji inwestycji infrastrukturalnych oraz nowego taboru pociągi przewoźnika pojadą szybciej. O krótszych czasach przejazdu w poszczególnych relacjach można przeczytać tutaj. Na większej liczbie tras pojawią się pociągi kategorii EIP. Pendolino będzie można dojechać do m.in. Bielska-Białej, Gliwic i Rzeszowa. Natomiast od 13 grudnia PKP IC nie wprowadzi do ruchu wszystkich nowych jednostek taboru przeznaczonego do obsługi pociągów TLK. Nie pojedzie ani jeden Dart. Natomiast podróżni będą mogli skorzystać z Flirtów – listę połączeń realizowanych tymi składami opublikowaliśmy tutaj.
Mimo zwiększenia pracy eksploatacyjnej, nie wszędzie pojedzie więcej pociągów. Mniej niż zapowiadano będzie połączeń na trasie Warszawa – Białystok. Wywołało to duże protesty w województwie podlaskim. Przewoźnik zapowiada, że więcej połączeń pojawi się na wiosnę.
We wrześniu informowaliśmy o poprawie połączeń w ruchu międzynarodowym. Niestety, nie wszystkie zapowiedzi się spełniły, o czym można przeczytać tutaj i tutaj.
Przewoźnicy regionalni
Zmiany nastąpią również w ruchu regionalnym. Wynikają one głównie z decyzji właściwych marszałków województw, odpowiedzialnych za organizację kolejowych połączeń regionalnych. Przewozy Regionalne, największy przewoźnik w tym segmencie rynku, w niektórych województwach przejął obsługę niektórych odcinków sieci kolejowej (np. w kujawskopomorskim, lubuskim), w innych przekazuje trasy przewoźnikom samorządowym (dolnośląskie, małopolskie, pomorskie). Poza tym przewoźnik nie będzie już obsugiwał niektórych odcinków przez cały rok (np. Chełm – Dorohusk, Tomaszów Mazowiecki – Drzewica) lub obsłuży je tylko w sezonie letnim (Słupsk – Ustka). Pojawią się nowe połączenia, np. całoroczne weekendowe Rzeszów – Komańcza, które w lecie zostaną wydłużone do Łupkowa. Więcej będzie pociągów Interregio Łódź – Warszawa. Na wybranych odcinkach ma nastąpić poprawa komfortu jazdy z uwagi na wprowadzenie do ruchu zmodernizowanego taboru. Więcej na temat połączeń realizowanych przez spółkę można przeczytać tutaj.
Zmiany nastąpi również u innych przewoźników regionalnych. Koleje Mazowieckie uruchomią weekendowe połączenia dalekobieżne do Gdyni i Krakowa. Atutem tych połączeń ma być niska cena biletów i komfortowy tabor. Koleje Śląskie rozpoczną obsługę odcinka Częstochowa – Lubliniec (6 par pociągów), natomiast wycofają się z trasy Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj i tutaj. Ze względu na przedłużające się roboty torowe przewoźnik w ostatniej chwili przewoźnik musi wprowadzić komunikację zastępczą między Wodzisławiem Śląskim a Chałupkami.
Więcej połączeń regionalnych będą realizowały Koleje Dolnośląskie i Koleje Małopolskie. Zwiększenie pracy przewozowej będzie wynikało głównie z przejmowania obsługi połączeń od spółki Przewozy Regionalne. KD rozpoczną obsługę połączeń ze stolicy regionu do Rawicza i w rejon Kotliny Kłodzkiej, zaś składy KM dotrą do Miechowa i Sędziszowa.
W wyniku zlecenia PR prowadzenia obsługi połączeń regionalnych na liniach zelektryfikowanych, zdecydowanie mniej połączeń uruchomi spółka Arriva RP. Przewoźnik pozostaje na trasach niezelektryfikowanych regionu, gdzie uruchomi nową bezpośrednią relację Bydgoszcz Główna – Grudziądz przez Chełmżę i Unisław Pomorski, zwiększy liczbę połączeń z Tucholi i Chojnic do Bydgoszczy oraz z Grudziądza do Torunia. O zmianach w ofercie przewoźnika można przeczytać tutaj.
Połączenia transgraniczne
Nowy rozkład jazdy przynosi zmiany w kursowaniu pociągów regionalnych przekraczających granice. O ile na zachodzie i południu Polski sytuacja ulegnie poprawie, to coraz trudniej będzie przekroczać granice we wschodniej części kraju.
Koleje Dolnośląskie we współpracy z przewoźnikami z Czech i Niemiec uruchomią połączenia Wrocław – Drezno oraz Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrachov. Pociągami Kolei Śląskich będzie można dojechać do Bohumina. Będą kursowały cztery pociągi – dwa z Katowic przez Rybnik i Wodzisław Śląski i dwa kolejne z Raciborza. Pociągi KŚ przekroczą również granice w Cieszynie. Dzięki zawartemu porozumieniu z Kolejami Czeskimi, podróżni będą mogli korzystać z dogodnych ofert promcyjnych, obowiązujących na terenie całej Republiki Czeskiej. Więcej informacji można przeczytać tutaj.
Natomiast z opóźnieniem ma ruszyć obsługa połączenia Gorzów Wielkopolski – Berlin. O problemach związanych z obsługą tego połączenia, wynikających z braku odpowiedniego taboru, można przeczytać tutaj. Nie udała się próba uruchomienia połączenia Toruń – Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn – Berlin, o które zabiegała Arriva RP.
Od 13 grudnia nie pojadą pociągi do Grodna. Z informacji uzyskanych przez „Rynek Kolejowy” w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, resort chce uruchomienia połączeń Interregio Warszawa – Grodno – Warszawa (2 pary). Na razie pociągi te w rozkładzie jazdy PKP PLK oznakowano klauzulą „kursuje po ogłoszeniu”. Nie wiadomo, kiedy te połączenia zostaną uruchomione. Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle uruchomione będą zapowiadane połączenia do Kowna. Skład miałby kursować z Białegostoku. Na razie podpisano listy intencyjne w sprawie uruchomienia tego połączenia, jednak nie wiadomo, kiedy będzie można z niego skorzystać. Z zapowiedzi wynika, że jest szansa na jego uruchomienie pod koniec pierwszego kwartału tego przyszłego roku (więcej).
Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchamia więcej par połączeń na trasach Łódź – Łowicz i Łódź – Sieradz oraz na łódzkiej Kolei Obwodowej. Do Skierniewic pojadą od stycznia dwie pary pociągów ŁKA, w tym jedna przyspieszona. W rozkładzie pojawi się także nowa relacja bezpośrednia: Kutno – Łódź Widzew (zarówno przez Stoki, jak i przez stację Łódź Kaliska). Nieznacznemu skróceniu ulegną czasy przejazdu.
W niedzielę, podobnie jak przed rokiem, przeprowadzimy obszerną relację "na żywo" z pierwszego dnia funkcjonowania rozkładu. Serdecznie zapraszamy!