Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

W miastach za głośno przez Rp1? Posłowie interweniują, ministerstwo zapowiada ciszę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
W miastach za głośno przez Rp1? Posłowie interweniują, ministerstwo zapowiada ciszę
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Posłanka Małgorzata Pępek zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury w imieniu mieszkańców śląskiego Chybia, którym przeszkadza ostrzegawczy sygnał emitowany przez tabor kolejowy przed kilkoma przejazdami zlokalizowanymi w miejscowości.

Posłankę irytuje to, że maszyniści używają sygnału baczność, pomimo tego, że na przejazdach w Chybiu widoczność w rejonie trzech istniejących tu przejazdów jest bardzo dobra, przejazdy są zabezpieczone sygnalizacją świetlną oraz rogatkami i znakiem stop.

– Używanie sygnałów dźwiękowych przez maszynistów, mimo że wynikające z troski o bezpieczeństwo i związane ze stosowaniem przepisów, wydaje się w tych miejscach zbędne – uważa posłanka i dodaje, że podobne problemy mają mieszkańcy zurbanizowanych przestrzeni także w inny miejscach kraju. Znajduje to pokrycie w faktach, a „RK” niedawno pisał o skarżących się na hałas mieszkańców gdańskiej dzielnicy Orunia, która leży przy magistrali kolejowej E65.

Małgorzata Pępek pyta ministerstwo, czym uzasadnione jest używanie Rp1, pyta też o liczbę wypadków, która miała miejsce na przejazdach w Chybiu w ostatnich latach.

Stosowanie Rp1 przed przejazdami na razie jest konieczne

Podsekretarz stanu w MI Andrzej Bittel poinformował posłankę, że od 2010 roku na żadnym z trzech przejazdów nie odnotowano wypadków. Mimo to używanie sygnału Rp1 jest konieczne.

– Sygnał dźwiękowy Rp1 „Baczność” maszynista pociągu podaje przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym niezależnie od pory doby, kategorii przejazdu, ani istniejących ograniczeń prędkości dla pociągów. Innymi słowy, wprowadzenie ograniczenia prędkości dla pociągów zgodnie z przepisami nie jest czynnikiem eliminującym konieczność użycia sygnału Rp 1 „Baczność” – pisze do posłanki Andrzej Bittel. Dodaje też, że większa uciążliwość sygnałów w porze nocne może być wynikiem zmian w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich i towarowych, tj. zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów w godzinach nocnych.

Zmiana ustawy wyciszy tabor w miastach?

Ministerstwo dostrzega jednak problem i przyznaje, że liczba skarg dotyczących hałasu emitowanego przez tabor rośnie. Dlatego trwają prace przy zmianie odpowiedniej ustawy.

– Dlatego też obecnie procedowany jest projekt rozporządzenia Ministra infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie. W projekcie tym zawarty jest przepis mówiący o tym, że dla przejazdów kolejowo-drogowych kategorii A (takie są w Chybiu – dop. red) z obsługą na miejscu i przejazdów kolejowo-drogowych kategorii B, o ile zachowane są warunki widoczności czoła pociągu z drogi publicznej z odległości 5 m, ustawienie wskaźnika W 6a nie jest wymagane. Oznacza to, że po wejściu w życie procedowanego obecnie projektu rozporządzenia, przed przejazdami kolejowo-drogowymi spełniającymi powyższe warunki sygnał Rp 1 „Baczność” będzie podawany w ograniczonym zakresie – opisuje wyczerpująco projekt zmian Andrzej Bittel.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Infrastruktura

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Michał Szymajda 16 czerwca 2023

Ministerstwo Infrastruktury o przyszłości linii kolejowej nr 14

Infrastruktura

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy  wycofane

Zintegrowany transport

Jak ograniczać hałas przy liniach kolejowych?

Infrastruktura

Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Infrastruktura

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Michał Szymajda 16 czerwca 2023

Ministerstwo Infrastruktury o przyszłości linii kolejowej nr 14

Infrastruktura

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy  wycofane

Zintegrowany transport

Jak ograniczać hałas przy liniach kolejowych?

Infrastruktura

Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5