NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?

| Michał Szymajda 12.01.2018 6,4k

Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?
Fot. Adam Kilian
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku przeprowadziła badania hałasu na wniosek mieszkańców dzielnicy Orunia. Mieszkańcy narzekają na natężenie hałasu pochodzące z przejeżdżających po magistrali E65 pociągów. Istnieje zagrożenie, że pociągi w tym miejscu zwolnią.
Tuż przy budynkach przy ul. Zawiejskiej w gdańskiej dzielnicy Orunia pociągi kursują obecnie z prędkościami do 160 km/h. Na tyle pozwala infrastruktura, gruntownie zmodernizowana kilka lat temu w związku z kompleksową naprawą magistrali E65 Warszawa – Gdańsk. Mieszkańcy jednego z budynków przy ulicy poskarżyli się na hałas do RDOŚ we wrześniu 2017 roku. RDOŚ zlecił sprawdzenie zasadności skargi w terenie.

[aktualizacja]. Jak poinformował nas jeden z czytelników skargi nie złożył mieszkaniec Oruni, lecz Rada Dzielnicy na wniosek mieszkańców. Badanie wykonano na wysokości wspomnianego gospodarstwa.

Przy torach za głośno

Pomiary wykazały, że przekroczenia są niewielkie w ciągu dnia (dopuszczalny poziom 65 dB został przekroczony o 2,4 dB) i większe w nocy (dopuszczalny poziom to 56 dB, a zbadany hałas wyniósł 66,6 dB).

– Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego (w tym wypadku PKP PLK – dop. red.) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia – powiedział dziennikarzowi portalu trójmiasto.pl Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ. RDOŚ pozostawia PLK sporą dowolność przy wyborze metody pozbycia się uciążliwości.

Co zrobi PKP PLK?

– Spółka zleciła w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy. Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Jak informuje, wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.

– Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku – napisał do „RK” Karol Jakubowski, unikając podania konkretnych pomysłów na ograniczenie hałasu.

Pendolino ukarane za hałas, którego nie emituje?

Najprostszą metodą zmniejszenia hałasu może być ograniczenie prędkości pociągów. Odbije się to niekorzystnie na czasach przejazdu wszystkich składów, a także ograniczy przepustowość na tym mocno obciążonym odcinku. Wpłynie też zapewne na czas przejazdu Pendolino pomiędzy Gdańskiem a Warszawą. A byłoby to o tyle „niesprawiedliwe” że nowoczesny tabor, taki jak pociągi Pendolino czy wagony z nowoczesnymi wózkami, które także posiada PKP Intercity, niemal na pewno nie przekracza norm hałasu wskazanego przed RDOŚ. ED250 są bowiem znacznie cichsze od składów towarowych i EN57, które również korzystają z linii nr 7 na tym odcinku.

PKP Intercity nie odnosi się do sytuacji z Gdańska. Przewoźnik woli uwypuklić swoje starania na rzecz wyciszenia taboru.

– Elementem działań związanych z ochroną środowiska, a w tym ograniczenia emisji hałasu, jest odnowa parku taborowego. Po zakończeniu programu inwestycyjnego, zawartego w strategii taborowej na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 r., PKP Intercity będzie dysponować w około 80 proc. nowoczesnym taborem, spełniającym wymogi ekologii – czytamy w oświadczeniu spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5