Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Dziś wchodzi w życie "ciche" rozporządzenie MI. Koniec trąbienia na przejazdach

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dziś wchodzi w życie "ciche" rozporządzenie MI. Koniec trąbienia na przejazdach
fot. PKP PLK
Dziś (20 maja) wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Tego samego dnia z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.

Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b – znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.

Gdzie znikają wskaźniki?

Zmiany obejmą zarówno duże miasta – takie jak: Wrocław (ul. Pawia, ul. Przystankowa, ul. Działdowska), Katowice (ul. Tunelowa, ul. Jankego, ul. Słonecznikowa) czy Bydgoszcz (ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka) – jak i mniejsze miejscowości. Wśród nich znajdują się m. in. Iława, Czerwionka-Leszczyny (woj. śląskie), Ełk (okolice stacji Ełk Szyba Zachód), Augustów (ul. Turystyczna), Zastów (woj. małopolskie). Wskaźniki W6b znikną również z lokalizacji wiejskich, takich jak: Drzewce Kolonia, Stasin Polny w województwie lubelskim czy Rykoszyn, Bartków położone w województwie świętokrzyskim.

Wskazane miejsca zostały wytypowane przez PKP PLK SA w odpowiedzi na sygnały od społeczności lokalnych, które od lat zgłaszały uciążliwość sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.

Mniej hałasu, ten sam poziom bezpieczeństwa

Sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed:

  • przejazdami kategorii D,
  • przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
  • przejazdami na drogach wewnętrznych,
  • miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.

Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.

Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w stronę kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej mieszkańcom. To realna odpowiedź na potrzeby otoczenia i przykład tego, jak kolej może funkcjonować odpowiedzialnie w przestrzeni publicznej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wypadki na przejazdach. UTK zabiega o zmiany legislacyjne

Prawo i polityka

Wypadki na przejazdach. UTK zabiega o zmiany legislacyjne

inf. pras. UTK, oprac. MK 12 maja 2025

PKP PLK: Nabór do pierwszego etapu przebudowy przejazdów zakończony

Infrastruktura

GDDKiA: Nie będzie znaków zakazu fotografowania

Prawo i polityka

GDDKiA: Nie będzie znaków zakazu fotografowania

Damian Kelman 21 kwietnia 2025

Koniec Rp1 na przejazdach! Polacy w ciszy odetchną z ulgą

Infrastruktura

Zakaz fotografowania wszedł w życie. Jakie praktyczne skutki?

Pasażer

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Infrastruktura

Zobacz również:

Wypadki na przejazdach. UTK zabiega o zmiany legislacyjne

Prawo i polityka

Wypadki na przejazdach. UTK zabiega o zmiany legislacyjne

inf. pras. UTK, oprac. MK 12 maja 2025

PKP PLK: Nabór do pierwszego etapu przebudowy przejazdów zakończony

Infrastruktura

GDDKiA: Nie będzie znaków zakazu fotografowania

Prawo i polityka

GDDKiA: Nie będzie znaków zakazu fotografowania

Damian Kelman 21 kwietnia 2025

Koniec Rp1 na przejazdach! Polacy w ciszy odetchną z ulgą

Infrastruktura

Zakaz fotografowania wszedł w życie. Jakie praktyczne skutki?

Pasażer

Łódzkie: Będzie więcej ekranów wzdłuż linii 14

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5