Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Za głośno w Gdańsku. Czy pociągi w kierunku Warszawy zwolnią?
Fot. Adam Kilian
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku przeprowadziła badania hałasu na wniosek mieszkańców dzielnicy Orunia. Mieszkańcy narzekają na natężenie hałasu pochodzące z przejeżdżających po magistrali E65 pociągów. Istnieje zagrożenie, że pociągi w tym miejscu zwolnią.

Tuż przy budynkach przy ul. Zawiejskiej w gdańskiej dzielnicy Orunia pociągi kursują obecnie z prędkościami do 160 km/h. Na tyle pozwala infrastruktura, gruntownie zmodernizowana kilka lat temu w związku z kompleksową naprawą magistrali E65 Warszawa – Gdańsk. Mieszkańcy jednego z budynków przy ulicy poskarżyli się na hałas do RDOŚ we wrześniu 2017 roku. RDOŚ zlecił sprawdzenie zasadności skargi w terenie.

[aktualizacja]. Jak poinformował nas jeden z czytelników skargi nie złożył mieszkaniec Oruni, lecz Rada Dzielnicy na wniosek mieszkańców. Badanie wykonano na wysokości wspomnianego gospodarstwa.

Przy torach za głośno

Pomiary wykazały, że przekroczenia są niewielkie w ciągu dnia (dopuszczalny poziom 65 dB został przekroczony o 2,4 dB) i większe w nocy (dopuszczalny poziom to 56 dB, a zbadany hałas wyniósł 66,6 dB).

– Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego (w tym wypadku PKP PLK – dop. red.) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia – powiedział dziennikarzowi portalu trójmiasto.pl Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ. RDOŚ pozostawia PLK sporą dowolność przy wyborze metody pozbycia się uciążliwości.

Co zrobi PKP PLK?

– Spółka zleciła w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy. Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Jak informuje, wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.

– Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku – napisał do „RK” Karol Jakubowski, unikając podania konkretnych pomysłów na ograniczenie hałasu.

Pendolino ukarane za hałas, którego nie emituje?

Najprostszą metodą zmniejszenia hałasu może być ograniczenie prędkości pociągów. Odbije się to niekorzystnie na czasach przejazdu wszystkich składów, a także ograniczy przepustowość na tym mocno obciążonym odcinku. Wpłynie też zapewne na czas przejazdu Pendolino pomiędzy Gdańskiem a Warszawą. A byłoby to o tyle „niesprawiedliwe” że nowoczesny tabor, taki jak pociągi Pendolino czy wagony z nowoczesnymi wózkami, które także posiada PKP Intercity, niemal na pewno nie przekracza norm hałasu wskazanego przed RDOŚ. ED250 są bowiem znacznie cichsze od składów towarowych i EN57, które również korzystają z linii nr 7 na tym odcinku.

PKP Intercity nie odnosi się do sytuacji z Gdańska. Przewoźnik woli uwypuklić swoje starania na rzecz wyciszenia taboru.

– Elementem działań związanych z ochroną środowiska, a w tym ograniczenia emisji hałasu, jest odnowa parku taborowego. Po zakończeniu programu inwestycyjnego, zawartego w strategii taborowej na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 r., PKP Intercity będzie dysponować w około 80 proc. nowoczesnym taborem, spełniającym wymogi ekologii – czytamy w oświadczeniu spółki.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy  wycofane

Zintegrowany transport

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy wycofane

Redakcja 27 lutego 2021

Jak ograniczać hałas przy liniach kolejowych?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy  wycofane

Zintegrowany transport

Warszawa: Koniec pisków na pętli Piaski. Głośne Jazzy wycofane

Redakcja 27 lutego 2021

Jak ograniczać hałas przy liniach kolejowych?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5