W ramach modernizacji linii z Warszawy do Poznania trwa przebudowa stacji w Kutnie. Zakres prac przewiduje przebudowę m.in. sieci trakcyjnej. Zniknąć ma charakterystyczne zawieszenie poprzeczne sieci trakcyjnej na wysokich masztach, które zostanie zastąpione bardziej konwencjonalnymi konstrukcjami wsporczymi indywidualnymi i bramkami, przystosowanymi do zwiększonego poboru mocy.
Stacja w Kutnie wyróżnia się dosyć charakterystycznym zawieszeniem sieci trakcyjnej. Na zachód od peronów nad rozległą grupą torów zastosowano zawieszenie poprzeczne na dużych rozmiarów masztach, umieszczonych po zewnętrznych stronach niezliczonych w tym miejscu torów. Takie rozwiązania z dokładnie takimi samymi rodzajami słupów stosowano już na polskiej sieci kolejowej przed wojną – widać je chociażby na starych fotografiach stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Konstrukcja sieci trakcyjnej w Kutnie nie jest jednak tak stara. Jak informują PKP PLK, wybudowano ją w 1961 r.
Nie bez przyczyny zastosowano w Kutnie to dosyć rzadkie jak na warunki Polski rozwiązanie. – Powodem stosowania zawieszenia poprzecznego był brak wystarczającej ilości miejsca między torami dla ustawienia konstrukcji wsporczych indywidualnych lub podpór bramek. Konstrukcje bramkowe można stosować do rozpiętości 35 m, a wyjątkowo do 48 m. Zawieszenie poprzeczne pozwala na postawienie podpór w większych odległościach obejmujących praktycznie nieograniczoną ilość torów – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
fot. PKP PLKJak informują PKP PLK, na całej kutnowskiej stacji sieć trakcyjna jest przewidziana do wymiany. – Wszystkie istniejące sieci wraz z konstrukcjami wsporczymi będą zlikwidowane. Pozostaną jedynie fragmenty w rejonie byłej lokomotywowni. Zawieszenia poprzeczne wraz z masztami zostaną zlikwidowane – przekazuje Jakubowski. Obecnie trwają prace nad grupą torów 100 i 200 oraz torów 4, 6, 8 i 10 w rejonie peronów 3 i 4.
Dzięki przebudowie nowa sieć trakcyjna ma zapewnić zasilanie większej liczby pociągów, w tym ciężkich składów towarowych. Efektem ma być zwiększenie przepustowości trasy. – Ze względu na wymagania związane z wprowadzaniem nowego taboru przez przewoźników (w tym lokomotyw dużej mocy) niezbędne jest dostosowanie sieci trakcyjnej do zwiększonego poboru mocy, w tym przede wszystkim zwiększenie przekroju przewodów sieci trakcyjnej. Dlatego przebudowujemy sieć trakcyjną z obecnej 320 mm2 do nowo budowanej 450 mm2 – wyjaśnia Karol Jakubowski. Jak dodaje, obecne konstrukcje wsporcze nie byłyby w stanie udźwignąć sieci o 50% cięższej. – Jest to główny powód wymiany wszystkich konstrukcji wsporczych, również zawieszenia poprzecznego na stacji Kutno – dodaje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
PKP PLK informują, że prace na stacji w Kutnie powinny zakończyć się w 2020 r. Przebudowane zostaną wszystkie cztery perony z całą infrastrukturą do obsługi podróżnych. Między Sochaczewem a Swarzędzem zostaną również przebudowane stacje Łowicz Główny, Koło, Konin i Podstolice. Nowy układ torowi zapewni m.in. sprawną obsługę dłuższych pociągów towarowych.