Wśród zaplanowanych prac infrastrukturalnych obejmujących linię nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom PKP PLK wymieniają przede wszystkim wymianę sieci trakcyjnej na sporym odcinku trasy oraz budowę nowego mostu nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim. Obie inwestycje skończą się w ciągu dwóch lat. Na uruchomienie pociągów PKP Intercity poczekamy jednak sporo dłużej.
Niedawno Ministerstwo Infrastruktury poinformowało nas, że
pociągi z Lublina do Poznania i Szczecina przez Radom i Łódź nie zaczną kursować w 2022 r. Termin wprowadzenia ich do rozkładu jazdy został przesunięty na najwcześniej grudzień 2024 r., co ma być spowodowane m.in. pracami infrastrukturalnymi, jakie mają być prowadznone na terenie Radomia, w tym na linii kolejowej nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. To właśnie z niej korzystać mają w przyszłości nowe kursy, co oznaczałoby przywrócenie obsługi koleją dalekobieżną Drzewicy i Przysuchy.
W 2022 r. prace sieciowe i start robót dotyczących mostu w TomaszowieJakie zatem inwestycje zamierza tam realizować krajowy zarządca infrastruktury? W 2022 r. ma zostać przeprowadzona wymiana sieci trakcyjnej na 38-kilometrowym odcinku Radom – Radzice. – Podczas remontu linia będzie przejezdna, a wszelkie zmiany są uwzględnione w rozkładzie jazdy – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Twierdzi on, że prace pozwolą na utrzymanie dobrych parametrów trasy, w tym prędkości maksymalnej 120 km/godz.
Również w 2022 r. prowadzona ma zostać anonsowana już wcześniej przebudowa mostu nad Pilicą na terenie Tomaszowa Mazowieckiego. – Obecnie trwa faza projektowa – informuje nasz rozmówca, przypominając, że zadanie realizowane jest w modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Roboty budowlane mają zacząć się w połowie przyszłego roku i potrwają aż do końca 2023 r. Po zakończeniu zadania pociągi pasażerskie mają przyspieszyć z obecnych 100 do 120 km/godz. Przewidziane są tylko krótkie przerwy w ruchu.
Zakończyła się wymiana sieci trakcyjnej w rejonie Drzewicy PKP PLK nie poinformowały nas o jakichkolwiek pracach zaplanowanych na rok 2024 ani o takich, jakie wcześniej wiązałyby się z długotrwałym zamknięciem linii. – Zrealizowane już na linii nr 22 oraz zaplanowane tam inwestycje zwiększają atrakcyjność tej trasy dla wszystkich przewoźników – ocenił przy tym przedstawiciel spółki. Powiedział jednocześnie, że wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów, a więc 12 grudnia, zakończyła się modernizacja sieci trakcyjnej pomiędzy Drzewicą a Przysuchą (fragment ten częściowo pokrywa się z odcinkiem Radom – Radzice, jaki ma być remontowany w przyszłym roku, ale zrealizowane roboty prowadzone były nad jednym torem).
Obecnie ruch w rejonie Drzewicy prowadzony jest już dwutorowo. Zwiększenie możliwości technicznych doprowadziło do poprawy skomunikowań pomiędzy pociągami ŁKA i KM. ŁKA uruchomiła także weekendowy pociąg w bezpośredniej relacji Łódź Fabryczna – Radom Główny.