Systemy do pneumatycznego przesyłu piasku znajdują swoje zastosowanie w wymagającym sektorze obsługi lokomotyw towarowych. Większa, całkowita pojemność piasecznic w porównaniu z innymi pojazdami szynowymi, konieczność dopasowania się do dostępnej infrastruktury i czasu przeznaczonego na działania obsługowe wymaga profesjonalnego, indywidualnego i ekonomicznego podejścia.
Piasek może zostać dostarczony bezpośrednio do lokomotywy obsługiwanej na hali, a napełnianie piasecznic może odbywać się w trakcie innych operacji bieżącego utrzymania. Przy zastosowaniu specjalnej pneumatycznej instalacji stacjonarnej napełniania piasku, skróceniu ulega całkowity czas przygotowania lokomotywy do pracy. Po wyjechaniu z lokomotywowni nie musi ona zostać ponownie zatrzymana na stanowisku zewnętrznym do grawitacyjnego uzupełniania piasku, gdzie dodatkowo piasek w trakcie podawania narażony jest na zmienne warunki atmosferyczne i może ulec zawilgoceniu.
Instalacja stacjonarna do obsługi piasecznic w lokomotywach, w porównaniu do instalacji do obsługi piasecznic innych pojazdów szynowych, wyróżnia się następującymi parametrami:
- większa jest średnica rur przesyłowych piasku,
- dystrybutory przy torach mają trzykrotnie większą pojemność od standardowych,
- pompa pod silosem jest nawet siedmiokrotnie większa od pompy stosowanej w instalacjach dla tramwajów,
- położenie i liczba dysz służących do napełniania piaskiem jest dopasowana do otworów rozmieszczonych w lokomotywach na różnych poziomach (otwory zasypowe w ścianach bocznych, na dachu, w czole, na wózkach).
Powyższe cechy charakterystyczne sprawiają, że wydajność instalacji do obsługi lokomotyw jest dużo większa niż standardowego systemu. Zdolność przesyłu piasku wynosi do 6 ton na godzinę (standardowe instalacje przesyłają do 2 ton piasku na godzinę). W dostarczaniu tego typu instalacji specjalizuje się firma Corail, która w ponad 50% korzysta z podzespołów wyprodukowanych w Polsce.