Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Także Arriva RP musi płacić za dostęp do dworców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Także Arriva RP musi płacić za dostęp do dworców
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPociąg Arrivy RP w peronach Bydgoszczy Głównej
Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję, w związku z którą zobowiązał kolejnego przewoźnika: Arrivę RP, do wnoszenia opłat za korzystanie z infrastruktury dworcowej. Arriva RP, podobnie jak Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie stały na stanowisku, że PKP SA nie powinno żądać od przewoźników pieniędzy.

– Arriva RP naruszyła przepisy z zakresu kolejnictwa, korzystając z obiektów infrastruktury usługowej bez zawartej umowy – zdecydował prezes Urzędu Transportu Kolejowego. W decyzjach dotyczących trzech przewoźników stwierdzono, że przedsiębiorstwa korzystające ze stacji pasażerskich zobowiązane są do podpisania umowy z operatorem i uiszczania należnych opłat za korzystanie z dworców.

Taka decyzja względem Arrivy RP była tylko kwestią czasu, bo podobne decyzje UTK wydał także w przypadku Kolei Dolnośląskich i Przewozów Regionalnych. Reszta przewoźników, w liczbie dziesięciu, podpisała umowę z PKP SA.

Arriva w pismach do UTK, stwierdziła, że nałożenie na nią obowiązku dokonywania opłat za dostęp do stacji pasażerskiej stanowiłoby podwojenie opłat, ponieważ , uiszcza ona już opłatę za dostęp do peronów, a także np. za powierzchnię gdzie wynajmuję kasy, bądź stawia swoje biletomaty. Zdaniem spółki, w zakresie usług wykraczającym poza minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, korzysta ona z obiektów pozostających w zarządzie PKP SA i PKP PLK na podstawie odrębnych umów najmu i dzierżawy.

UTK: Arriva RP musi podpisać umowę z PKP SA

UTK stoi na stanowisku, że brak umowy między Arrivą RP a PKP SA skutkuje doszło naruszeniem przepisów z zakresu kolejnictwa.

– Należy (…) przyjąć, że Arriva RP poprzez samo zatrzymanie pociągu przy stacji pasażerskiej, korzysta z niej. Użytkowanie odbywa się również poprzez pasażerów spółki, którzy używają powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych na danej stacji pasażerskiej oraz z usług świadczonych na tej stacji np. poprzez oczekiwanie na pociąg w poczekalni, kupno biletu – stwierdza UTK w decyzji na korzyść PKP SA. Nie jest to takie oczywiste, ponieważ na wielu stacjach dworce są zamknięte, nie ma nich możliwości skorzystania z poczekalni lub ubikacji. Co więcej: na sporo peronów można wejść zupełnie nie korzystając z obiektów dworcowych.

Perony to infrastruktura udostępniana w ramach minimalnego dostępu. A dworce?

Ważny w kontekście opłaty, którą roboczo nazwać można opłatą dworcową, jest wyrok z 10 lipca 2019 roku. W nim Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że perony pasażerskie i drogi dojścia do peronów są elementem infrastruktury kolejowej, którego użytkowanie wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu.

– Jest to odmienna interpretacja od dotychczasowej praktyki stosowanej przez operatorów obiektów infrastruktury usługowej w Polsce. Zdaniem prezesa UTK nie zwalnia to jednak przewoźników z obowiązku zawierania umów na dostęp do stacji pasażerskich. Sama kwestia prawidłowej kwalifikacji infrastruktury peronowej, co może mieć wpływ na wysokość opłat za korzystanie ze stacji pasażerskich, jest przedmiotem odrębnych analiz prezesa UTK – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5