Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Przewoźnicy muszą podpisać umowę z PKP SA na korzystanie z dworców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Przewoźnicy muszą podpisać umowę z PKP SA na korzystanie z dworców
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl Hol odnowionego dworca w Piotrkowie Trybunalskim
26 czerwca prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzje w sprawie korzystania przez Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie z usług świadczonych w obiektach infrastruktury usługowej zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe. Obaj przewoźnicy nie mają z PKP SA podpisanej umowy na korzystanie z dworców. Argumentują, że opłacają już lokale pod kasy biletowe i inną działalność, a za zatrzymanie pociągów przelewają pieniądze na konto PKP PLK.

W obu decyzjach – zarówno wobec Przewozów Regionalnych jak i wobec Kolei Dolnośląskich – prezes UTK stwierdził naruszenie przez ww. przewoźników przepisów  ustawy o transporcie kolejowym. Polega ono na korzystaniu z obiektów infrastruktury usługowej zarządzanych przez PKP SA bez zawartej umowy. Prezes UTK wskazał konieczność usunięcia wskazanych nieprawidłowości do 30 września 2019 r.

Wystarczy, że pasażer jest w poczekalni lub holu

UTK uzasadnia, że podstawą do tego, aby przewoźnicy zawarli umowę z PKP SA jest już samo to, że podróżni „ponad wszelką wątpliwość” korzystają z takich przestrzeni jak dworcowe poczekalnie czy ciągi komunikacyjne.

– Korzystanie z infrastruktury przez przewoźnika, sprowadza się do korzystania przez pasażerów Polregio z powierzchni (…) takich jak poczekalnia czy ciągi komunikacyjne. Podróżni mają bowiem zagwarantowane prawo do korzystania ze stacji pasażerskich na podstawie (…) ustawy. Wynika to wprost z art. 36k ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, w którym wskazano, że stacje pasażerskie są udostępniane podróżnym nieodpłatnie (…). Z materiału dowodowego przedstawionego w sprawie wynika, że podróżni korzystający z usług przewoźnika mają taką możliwość – napisał w uzasadnieniu urząd. Tu istotne jest również, wynikające z ustawy o transporcie kolejowym, rozumienie pojęcia „odprawa podróżnych”, które i UTK i Przewozy Regionalne rozumieją inaczej.

Przewozy Regionalne bronią się przed kolejną opłatą

– Strona (Przewozy Regionalne – dop. red.) podniosła również, że operator (PKP SA – dop. red.) nie oferuje jej korzystania z usług dostępu do powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych w rozumieniu i na zasadach art. 36j ust. 1 pkt 2 ppkt a. ustawy o transporcie kolejowym. Następnie przewoźnik przedstawił interpretację pojęcia „odprawa” i „obsługa” podróżnych, z której wynika, że pojęcia te nie powinny być stosowane zamiennie – czytamy w dokumentach do decyzji UTK.

Przewozy Regionalne w swoim piśmie wniosły o umorzenie postępowania (...), gdyż jej zdaniem nie korzysta ona z usług świadczonych w obiektach infrastruktury usługowej należących do PKP SA. Swoją ocenę uzasadniła m.in. twierdzeniem, że użytkowanie stacji pasażerskiej przez Przewozy Regionalne nie odbywa się zgodnie z definicją udostępniania stacji pasażerskiej z art. 36j ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym. Powołując się na toczącą się sprawę w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej nr C-210/18, Spółka zwróciła również uwagę, że perony powinny być traktowane jako infrastruktura kolejowa i być udostępniane w ramach minimalnego dostępu.

Ważne jest również to, że spółka poinformowała, że 7 czerwca 2019 r. złożyła skargę do Prezesa UTK dot. dostępu do obiektów infrastruktury, sposobu kalkulacji oraz systemu pobierania w tych obiektach – w odniesieniu do aktualnego regulaminu.

KD: Mamy umowy na najem powierzchni

Koleje Dolnośląskie, których dotyczy takie samo postępowanie UTK i taka sama decyzja, napisały, że nie korzystają bezumownie z żadnych usług świadczonych w obiektach infrastruktury usługowej – stacjach pasażerskich zarządzanych przez PKP SA. W każdym przypadku, w którym spółka korzysta z powierzchni usługowych ma zawarte umowy o najem tych powierzchni. To jednak nie wystarczy: UTK powołuje się na swoją interpretację odprawy, identyczną jak ta przedstawiona Przewozom Regionalnym, oraz uzasadnia, że to, że jeśli pasażerowie korzystają z korytarzy i poczekalni, to wystarczy, by KD zawarły umowę z PKP SA na udostępnienie przestrzeni dworców.

– Zarząd spółki przeanalizuje decyzję UTK zarówno merytorycznie, jak i prawnie. Podejmowane w konsekwencji decyzje, w terminach, do jakich spółka jest zobligowana, będą z całą pewnością zgodne z jej najlepszym interesem – odpowiada na pytania o konsekwencje decyzji dla spółki, Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Decyzja cieszy PKP SA

– Wydane przez Prezesa UTK decyzje potwierdzają prezentowane dotychczas stanowisko PKP S.A. oraz Urzędu Transportu Kolejowego, wynikające z ustawy o transporcie kolejowym (odnośnie zasadności pobierania od przewoźników kolejowych przez PKP SA opłat za dostęp do stacji pasażerskich) – komentuje decyzję Urzędu Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. PKP SA przedstawia jak wygląda obecnie kwestia stawek za dostęp do dworców przez siebie zarządzanych.

– Zasady i warunki odpłatnego udostępniania i korzystania przez przewoźników kolejowych ze stacji pasażerskich, których operatorem jest PKP S.A., określone zostały w Regulaminie dostępu przez licencjonowanych przewoźników kolejowych do obiektu infrastruktury usługowej – stacji pasażerskiej. Natomiast opłata za dostęp do obiektów infrastruktury usługowej została określona w Cenniku dostępu do obiektu infrastruktury usługowej – stacji pasażerskiej. Co ważne, decyzją z 15 marca 2019 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego uznał, że przyjęte przez PKP S.A. Regulamin oraz Cennik są zgodne z przepisami ustawy o transporcie kolejowym – napisał Michał Stilger.

Przedstawiciel PKP SA zaznaczył, że umowy na dostęp do obiektów infrastruktury usługowej posiada z 10 przewoźnikami, którzy regularnie wnoszą opłaty z tego tytułu. Natomiast wobec przewoźników, którzy nie złożyli wniosku o dostęp oraz nie zawarli umowy, PKP SA podjęła działania prawne mające na celu uregulowanie należności wynikających z bezumownego korzystania z udostępnionych stacji pasażerskich. Stanowisko UTK w sprawie może być ważnym materiałem sądowym.

– Biorąc pod uwagę decyzje prezesa UTK, (...) oczekujemy od wspominanych przewoźników niezwłocznego złożenia wniosków o dostęp, a także zawarcia odpowiednich umów – powiedział Stilger.

Także Arriva RP nie chce "opłaty dworcowej"

– Prezes UTK wydaje decyzję określającą zakres naruszenia, w tym przypadku bezumowne korzystanie ze stacji pasażerskich przez przewoźników, w której określa termin usunięcia nieprawidłowości. W odniesieniu do stacji pasażerskich zarządzanych przez PKP SA obecnie prowadzone jest jeszcze jedno postępowanie administracyjne, dotyczące bezumownego korzystania ze stacji pasażerskich przez Arriva RP – poinformował „Rynek Kolejowy” Tomasz Frankowski z wydziału prasowego UTK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5