Partnerzy serwisu:
Komentarze

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie opłaty peronowej. Istotny również dla Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie opłaty peronowej. Istotny również dla Polski
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
– Trybunał Sprawiedliwości UE wydał 10 lipca wyrok w sprawie związanej z tzw. opłatą peronową i stwierdził, że „perony pasażerskie”, o których mowa w załączniku I do Dyrektywy 2012/34/UE, są elementem infrastruktury kolejowej, którego użytkowanie wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu  – pisze radca prawny Michał Zięba, partner w kancelarii prawnej Elżanowski Cherka & Wąsowski. Ten wyrok może mieć spory wpływ na rynek przewozów pasażerskich także w Polsce.

W świetle wyroku oznacza to zidentyfikowanie braku w Dyrektywie 2012/34/UE podstaw do pobierania dodatkowych opłat za dostęp do peronów jako obiektu infrastruktury usługowej. W świetle wyroku, opłata za dostęp do peronu powinna natomiast być ujęta w ramach opłaty za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej, czyli w ramach tzw. opłaty podstawowej.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożyła Schienen-Control Kommission (Organ Regulacyjny w Austrii) w dniu 23 marca 2018 r. Genezą wyroku był spór pomiędzy ÖBB-Infrastruktur, który jest austriackim zarządcą infrastruktury w rozumieniu art. 3 pkt 2 dyrektywy 2012/34 i zarządza największą częścią austriackiej sieci kolejowej a Westbahn Management, czyli pasażerskim przewoźnikiem kolejowym, korzystającym z infrastruktury kolejowej - w tym z peronów. Westbahn Management uznawszy, że opłata wymagana przez ÖBB-Infrastruktur za korzystanie z infrastruktury była zbyt wysoka, wniosła skargę dotyczącą zgodności z prawem tej opłaty do Schienen‑Control Kommission jako organu regulacyjnego austriackiego sektora kolejowego.

Strony nie zgadzały się co do tego, czy korzystanie z peronów pasażerskich wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu, a w szczególności użytkowania infrastruktury kolejowej w rozumieniu pkt 1 lit. c) załącznika II do dyrektywy 2012/34 lub dostępu do obiektów infrastruktury usługowej w rozumieniu pkt 2 lit. a) załącznika II do tej dyrektywy.

Jak wskazywał Trybunał, kwestia ta była decydująca dla określenia dozwolonych kwot opłaty wymaganej za korzystanie z peronów pasażerskich. Opłaty za minimalny pakiet dostępu odpowiadają bowiem zgodnie z art. 31 ust. 3 dyrektywy 2012/34 kosztom, które są bezpośrednio ponoszone jako rezultat przejazdu pociągu. Natomiast zgodnie z art. 31 ust. 7 tej dyrektywy opłaty należne za dostęp do torów w ramach obiektów infrastruktury usługowej, o których mowa w pkt 2 załącznika II do wspomnianej dyrektywy, nie mogą przekraczać kosztów ich świadczenia powiększonych o rozsądny zysk.

Wyrok został wydany w formule orzeczenia prejudycjalnego TSUE, które w praktyce jest najważniejszym źródłem interpretacji prawa Unii Europejskiej oraz ma znaczenie nie tylko dla organu regulacyjnego i stron postępowania w jednym kraju członkowskim UE. W związku z tym należy się spodziewać, że sądy krajowe, organy regulacyjne i zarządcy infrastruktury kolejowej w innych państwach członkowskich UE będą dokonywać wykładni tych samych przepisów dyrektywy 2012/34 w analogicznym, wskazanym w omawianym orzeczeniu prejudycjalnym TSUE kierunku. Tym samym, skutki omawianego wyroku powinny być korzystne dla pasażerskich przewoźników kolejowych – jak należy się nie spodziewać – nie tylko w Austrii.

Od redakcji: PLK chce pobierać opłaty od grudnia

Tymczasem 10 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe, tuż przed wydaniem wyroku, poinformowały „Rynek Kolejowy”, że zgodnie z wcześniejszymi przekazami, termin wprowadzenia w życie stawek jednostkowych za korzystanie z peronów zaplanowano na 15 grudnia 2019 r. tj. od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2019/2020.

– W celu pokrycia kosztów udostępniania peronów w bieżącym roku, PLK optymalizują inne wydatki – dowiedzieliśmy się w PKP PLK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

20 mln euro kary dla Kolei Litewskich za rozebranie torów do Możejek

Prawo i polityka

Na testach w Czechach już trzy chińskie pociągi

Tabor i technika

Na testach w Czechach już trzy chińskie pociągi

Jakub Madrjas 16 października 2022

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

20 mln euro kary dla Kolei Litewskich za rozebranie torów do Możejek

Prawo i polityka

Na testach w Czechach już trzy chińskie pociągi

Tabor i technika

Na testach w Czechach już trzy chińskie pociągi

Jakub Madrjas 16 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5