Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

USA. 80 mld USD dla Amtraka? Biden stawia na kolej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/ Amtrak

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
USA. 80 mld USD dla Amtraka? Biden stawia na kolej
fot. Amtrak
Prezydent USA Joe Biden przedstawił główne założenia wielkiego planu inwestycji w amerykańską infrastrukturę transportową i przesyłową. Całość American Jobs Plan ma być warta 2 bln USD, z czego 80 mld USD ma trafić do amerykańskiego przewoźnika kolejowego.

Ogłoszony przez Joe Bidena American Jobs Plan to plan szeroko zakrojonych inwestycji w amerykańską infrastrukturę transportową i przesyłową. Ma być to kolejny krok po przyjętym już American Rescue Plan, w ramach którego przeznaczono środki na walkę z bezpośrednimi skutkami pandemii koronawirusa. Wsparcie finansowe skierowano m.in. bezpośrednio do obywateli, ale znaczące środki uzyskał także Amtrak, który mógł dzięki temu przystąpić do przywracania zawieszonych w zeszłym roku połączeń.

W ramach American Jobs Plan zakładane są wydatki na poziomie 2 bln USD w ciągu najbliższych 15 lat. Nowa administracja zapowiada, że będzie to największy program inwestycyjny od czasu budowy Systemu Autostrad Międzystanowych (Interstate Highway System – większość była gotowa na początku lat 70.) i wyścigu kosmicznego, którego punktem kulminacyjnym było lądowanie człowieka na księżycu. Celem ma być stworzenie milionów nowych miejsc pracy, odbudowa krajowej infrastruktury oraz zapewnienie USA pozycji, w której będę one mogły konkurować z Chinami.

W jego ramach zakłada się m.in. naprawę 10 tys. mostów i przebudowę 30 tys. km dróg. Z naszego punktu widzenia najważniejsza jest jednak chęć poprawienia efektywności systemu transportu kolejowego zarówno w zakresie pasażerskim, jak i towarowym. Kolej traktowana jest bowiem przez nową administrację jako przyjazna dla środowiska alternatywa dla transportu kolejowego. Administracja Bidena chciałaby m.in. wesprzeć Amtrak kwotą 80 mld USD, co miałoby zapewnić środki na modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej oraz jej dalsze utrzymanie, a także na nowe inwestycje, w tym na elektryfikację linii i rozbudowę infrastruktury w kluczowym dla amerykańskiej gospodarki Korytarzu Północno-Wschodnim (NEC – Northeast Corridor). Ten ostatni jest o tyle istotny, że już teraz Amtrak ma problemy z jego utrzymaniem, a pilnej naprawy wymagają dziesiątki mostów, stacji i tuneli.

– Plan prezydenta Bidena jest tym, na co ten naród czekał. Wiele głównych tuneli i mostów NEC, z których większość ma ponad sto lat, należy zbudować od nowa lub zmodernizować, aby uniknąć niszczących konsekwencji dla sieci transportowej i kraju. Ponadto Amtrak ma śmiałą wizję zapewnienia energooszczędnych, światowej klasy, międzymiastowych usług kolejowych nawet 160 nowym społecznościom w całym kraju. Ameryka potrzebuje sieci kolejowej, która oferuje częste, niezawodne, zrównoważone i sprawiedliwe usługi kolejowe – mówi Bill Flynn, prezes zarządu Amtraka.



Z opublikowanych przez amerykańskiego przewoźnika informacji wynika, że do roku 2035 chciałby on przeprowadzić inwestycje, które umożliwiłyby pozyskanie 20 mln nowych pasażerów, a zatem zwiększenie ich liczby w skali roku do ponad 50 mln. Firma chciałaby uruchomić pociągi na 20 nowych trasach, zaś na 30 znacząco zwiększyć częstotliwość kursowania. Dzięki tym działaniom kolej międzystanowa miałaby dotrzeć do 160 miast i miejscowości obecnie pozbawionych dostępu do tego środka transportu.

W tym miejscu warto przypomnieć, że obecnie poza siecią Amtraka są m.in. Las Vegas, Nashville, Columbus czy Phoenix, zaś w takich miastach jak Houston, Atlanta czy Cincinnati oferta jest symboliczna.

Zdaniem Amtraka największymi korzyściami z tych działań byłoby poprawienie dostępu do bezpiecznego transportu kolejowego wielu milionom Amerykanów. Inwestycje przyczyniłyby się także znacząco do zmniejszenia ruchu drogowego i emisji CO2 oraz stworzyły wiele nowych miejsc pracy.
Wśród niezbędnych działań Amtrak wymienia zapewnienie finansowania, czyli to, co już zapowiedział prezydent Joe Biden w swoim planie, ale także nowe regulacje m.in. w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej czy przyznania pierwszeństwa pociągom pasażerskim przed towarowymi.

W tym roku Amtrak świętuje 50 lat działalności. Firma została powołana do życia 1 maja 1971 roku. W pierwszy pełnym roku prowadzenia działalności przewiozła 15,8 mln pasażerów, zaś w roku 2019 liczba ta wzrosła do 32,5 mln osób. Pandemia przyniosła załamanie trendu wzrostowego, ale nowa administracja znanego z zamiłowania do kolei prezydenta stawia m.in. na rozwój ekologicznego transportu i daleko idące zmiany w amerykańskiej gospodarce. Amtrak zapowiedział już kilka tygodni temu, że w roku 2022 będzie chciał powrócić do obsługi trasy nad Zatoka Meksykańską. Rozważane jest wiele inwestycji w modernizację i budowę infrastruktury kolejowej, w tym nowa linia dużych prędkości pomiędzy Nowym Jorkiem a Bostonem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5