NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany

| Jakub Madrjas 30.11.2020 647

Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany
Fot.HenkdeVries3030
Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany
Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany
Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany
Tylko u nas: SKPL potwierdza zakup 32 pociągów i zdradza swoje plany
Przedstawiciele przewoźnika SKPL Cargo oficjalnie potwierdzili "Rynkowi Kolejowemu" zakup 32 pociągów spalinowych DM90. - Dopuszczenie do ruchu w Polsce stanowi dla nas priorytet - zapewniają. 
Jak informowaliśmy wczoraj, pociąg z czterema spalinowymi zespołami trakcyjnymi DM90 przyjechał  z Holandii do Polski. Mają 25 lat, Koleje Holenderskie NS eksploatowały je do 2018 roku. Zakup potwierdza Albert Mikołajczyk ze spółki SKPL Cargo. - Wszystkie z zakupionych 32 pojazdów powinny trafić do Polski do końca roku w transportach po 4 sztuki. Oznacza to, że na torach zobaczymy jeszcze 7 przejazdów takich, jakie obserwowaliśmy w miniony weekend - informuje.

Cena nieznana, ale

Zakup pojazdów jest wspomagany kredytem bankowym. Jak tłumaczy Mikołajczyk, dopuszczenie do ruchu w Polsce stanowi dla SKPL priorytet. - Bez tez tego cała operacja nie miałaby sensu - podkreśla. Choć przewoźnik ma już duże doświadczenie w polonizacji składów z Holandii (np. DH1 i DH2), to nie podaje konkretnych ram czasowych tego procesu; podkreśla, że wejście w życie Pakietu IV spowodowało zmianę dotychczasowych przepisów.

Były prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski twierdzi, że Holendrzy zdecydowali się sprzedać pojazdy w cenie poniżej  150 000 zł za sztukę - niezwykle niskiej. - Wartość umowy zawartej pomiędzy SKPL, a Nederlandse Spoorwegen stanowi tajemnicę handlową. Dlatego jesteśmy zaskoczeni, że były już Prezes Kolei Dolnośląskich, Pan Rachwalski na swojej stronie Komunikacja Zastępcza podaje kwoty wręcz kuriozalne. Przypomnijmy, że pojazd typu VT 628 można obecnie kupić na wolnym rynku za kwotę rzędu 550 tys. euro za sztukę - dementuje przedstawiciel SKPL.

Co z wysokością podłogi?

Na forach internetowych pojawiły się wątpliwości dotyczące spełniania skrajni kinematycznej przez pojazdy (ich szerokość to aż 3,2 metra). Negatywną opinię dla Kolei Śląskich w tej sprawie miał wydać w 2011 roku IPSz Tabor. SKPL nie ma jednak obaw w tym zakresie. - Niestety trudno nam się dziś odnieść do zdarzeń sprzed 9 lat. W dodatku nikt z nas nie brał udziału w ówczesnych rozmowach pomiędzy Instytutem Pojazdów Szynowych, a Kolejami Śląskimi. Wiemy natomiast, że jednostki DM90 eksploatowane były do 2018 roku - czyli jeszcze przez 7 lat po przytaczanych wydarzeniach. Być może mowa była o zupełnie innych pojazdach - przypuszcza Mikołajczyk.

Jednostki mają bardzo wysoko umieszczoną podłogę. Spytaliśmy przewoźnika, czy będzie specjalnie przystosowywać je do niskich peronów, które występują na prawie wszystkich liniach niezelektryfikowanych? - Oczywiście, nie ma innego wyjścia. Należy pamiętać, że użytkowane przez nas pojazdy DH-1 i DH-2 będące protoplastami DM90 również posiadają wysoką podłogę, dlatego w ramach tzw. „polonizacji” otrzymały ruchome stopnie ułatwiające wsiadanie - wyjaśnia przedstawiciel SKPL. Nie wiadomo jeszcze, gdzie będą kursować DM90 - będzie to zależało od potrzeb rynku. 

Na swojej stronie SKPL dodało jeszcze, że pojazdy - w zależności od potrzeb, być może pojawią się również w innych krajach Europy Środkowej. Przewoźnik zdradził też, że sprzedaż DM90 do Polski "stanowi finał zapoczątkowanych w Amsterdamie i trwających od grudnia 2019 polsko-holenderskich negocjacji", w czasie których przedstawiciele NS odwiedzili także kolej SKPL w Pleszewie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5