Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. Formalnie otworzyło to drogę do realizacji kolejnych inwestycji w szlaki kolejowe na terenie całego kraju. Wśród linii, które zostaną objęte pracami jest ta prowadzące przez serce Mazur (linia kolejowa nr 223).
Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego zakłada m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 223. To obecnie nieużywany szlak kolejowy biegnący od Czerwonki w powiecie olsztyńskim, przez Mrągowo, Mikołajki i Orzysz, do Ełku. Jest to linia, która przebiega najbliżej jeziora Śniardwy i nazywana jest linią wiodącą przez serce Mazur.
- Inwestycja będzie miała na celu przywrócenie przejezdności linii kolejowej na całej jej długości, tak aby umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich. W ramach projektu odbudowana zostanie infrastruktura pasażerska, która będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Realizacja projektu pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich m.in. do Mrągowa, Mikołajek czy Orzysza - napisały służby prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przywrócenie do ruchu linii 223 oznaczać będzie, że Olsztyn i Ełk będą połączone już nie dwiema, a trzema liniami kolejowymi. Pozostałe dwie to linia nr 219 przebiegająca przez Szczytno i Pisz oraz linia nr 353 przez Korsze i Giżycko. Ta druga obecnie jest nieprzejezdna
z uwagi na prowadzony remont, który trwać będzie jeszcze kilka lat. Obecnie przebudowywana jest m.in. stacja Giżycko.
Remont linii 223 rozważał samorząd Warmii i Mazur,
ale przeraziły go koszty tej inwestycji, które przedstawiły PKP PLK i nie aplikował o pozostałe pieniądze w ramach programu Kolej Plus. Opracowane Studium Wykonalności trafiło do PKP PLK, które teraz samodzielnie ma remontować linię. Nie jest jednak pewne, czy samorząd w wystarczający sposób wykorzysta linię, bo pierwsze zapowiedzi mówiły o żenującej liczbie czterech par pociągów do Mikołajek, Mrągowa, Orzysza i Ełku po remoncie linii, który oszacowano na ponad pół miliarda złotych.