Dobiega końca przebudowa drugiego peronu na stacji Jaworzno Szczakowa – informuje PKP PLK. Modernizacja torów na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia warta jest prawie 300 mln złotych.
Na stacji Jaworzno Szczakowa podróżni korzystają z nowego peronu nr 3. Kończy się przebudowa peronu nr 2, który również został podwyższony, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata, nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie i nagłośnienie zapewnią podróżnym komfortową obsługę. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się znacznym udogodnieniem będą windy i platformy, które zostaną uruchomione jesienią.
LCS uruchomiony
W nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostało wyposażone lokalne centrum sterowania (LCS) w rozbudowanej nastawni na stacji Jaworzno Szczakowa. Komputerowe urządzenia już zapewniają sterowanie ruchem kolejowym na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia. Na tym odcinku wymieniono już 46 km toru, 25 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
W zakresie prac są także obiekty inżynieryjne. Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na linii wraz całą infrastrukturą (jak sieć trakcyjna czy obiekty inżynieryjne). Podróżni korzystają z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin. Perony są wyższe, mają nową nawierzchnię i oświetlenie, będą także nowe wiaty – informuje PKP PLK.
Dzięki zastępowaniu wiaduktami przejazdów kolejowo-drogowych zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu. Wiadukt drogowy w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska zastąpił przejazd kolejowo–drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Kontynuowane są prace przy budowie wiaduktu drogowego w Jaworznie w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie.
Roczne opóźnienieJak już informowaliśmy, prace na wszystkich kontraktach objętych projektem modernizacji odcinka linii E30 Jaworzno – Kraków
są opóźnione o co najmniej pół roku. Na odcinku Trzebinia – Jaworzno Szczakowa prace miały się zakończyć w grudniu 2018 roku, obecnie PLK "zaktualizowała harmonogram" do IV kwartału 2019 roku, co oznacza roczne opóźnienie.
Zdaniem zarządcy torów, dzięki modernizacji linii E30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia zwiększy się przepustowość linii, a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu m.in. na trasie Katowice – Kraków. Wartość modernizacji to 296 mln zł netto. Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2020 roku. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice – Kraków to ok. 2 mld zł netto.