Polregio poinformowało, że rozpoczęła się już modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72. Cztery spośród siedmiu jednostek elektrycznych przechodzą obecnie prace w Pesie Mińsk Mazowiecki. Pojazdy ponownie pojawią się na torach już w przyszłym roku. Wartość kontraktu w ujęciu brutto opiewa na ponad 153 mln zł.
W lutym Polregio zawarło umowę z Pesą Mińsk Mazowiecki na modernizację 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72. Jak poinformowało Polregio, modernizacja pierwszych 4 sztuk już trwa, a kolejne trzy pociągi zaczną przechodzić modernizację w lipcu. Mówimy tu o naprawach na poziomie P5, określanych w przeszłości mianem naprawy głównej, połączone z modernizacją. W przypadku jednostek ED72 tego typu naprawy są wykonywane po 30 latach użytkowania lub po przejechaniu przez pociąg 3,2 mln km – w zależności od tego, co nastąpi szybciej.
Każdy skład zostanie praktycznie rozebrany, by następnie zamontowano w nim nowoczesne wyposażenie. Po modernizacji do dyspozycji pasażerów będzie 210 miejsc siedzących w bezprzedziałowej przestrzeni, klimatyzacja, ładowarki USB, nowe systemy informacji pasażerskiej i miejsca na osiem rowerów. W pociągach pojawią się także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – specjalne miejsca i dostosowane toalety.
– Średni wiek naszych pociągów to ponad 40 lat. Dążymy oczywiście do zakupu nowych pojazdów, ale chcemy też, żeby obecne składy, gdy tylko jest to możliwe i opłacalne, były modernizowane – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio. Warto dodać, że po modernizacji ED72 będą mogły jeździć szybciej, ponieważ obejmie ona także wymianę silników na asynchroniczne. Maksymalna prędkość wzrośnie do 120 km/h, czyli o 10 km/h więcej niż dotychczas. Wartość przyspieszenia rozruchu do 40 km/h wzrośnie z kolei do 0,8-1,1 m/s2.
ED72 wyjechały na tory w latach 1993–1995. 4 sztuki mają powrócić do obsługi regularnych kursów przed końcem czerwca 2026 roku, zaś pozostałe do końca września. Będą kierowane do obsługi tras według bieżącego zapotrzebowania, przy czym wiadomo już, że część z nich zasili park taborowy Polregio w Małopolsce. Wartość kontraktu w ujęciu brutto opiewa na ponad 153 mln zł. Polregio informuje, że w najbliższych latach będzie rozwijać sieć własnych punktów utrzymania taboru, których już dziś ma ponad 30 i realizuje w nich naprawy pojazdów kolejowych na poziomach od P1 do P4, a częściowo także P5.
Przewoźnik już teraz spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa i jakości związane z utrzymaniem taboru. Spółka otrzymała ponownie certyfikat zgodności wydany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Tym razem został on przyznany na maksymalny możliwy okres pięciu lat.