Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polregio

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Trwa modernizacja kolejnych ED72
fot. Grzegorz W. Tężycki (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 4.0
Polregio poinformowało, że rozpoczęła się już modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72. Cztery spośród siedmiu jednostek elektrycznych przechodzą obecnie prace w Pesie Mińsk Mazowiecki. Pojazdy ponownie pojawią się na torach już w przyszłym roku. Wartość kontraktu w ujęciu brutto opiewa na ponad 153 mln zł.

W lutym Polregio zawarło umowę z Pesą Mińsk Mazowiecki na modernizację 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72. Jak poinformowało Polregio, modernizacja pierwszych 4 sztuk już trwa, a kolejne trzy pociągi zaczną przechodzić modernizację w lipcu. Mówimy tu o naprawach na poziomie P5, określanych w przeszłości mianem naprawy głównej, połączone z modernizacją. W przypadku jednostek ED72 tego typu naprawy są wykonywane po 30 latach użytkowania lub po przejechaniu przez pociąg 3,2 mln km – w zależności od tego, co nastąpi szybciej.

Każdy skład zostanie praktycznie rozebrany, by następnie zamontowano w nim nowoczesne wyposażenie. Po modernizacji do dyspozycji pasażerów będzie 210 miejsc siedzących w bezprzedziałowej przestrzeni, klimatyzacja, ładowarki USB, nowe systemy informacji pasażerskiej i miejsca na osiem rowerów. W pociągach pojawią się także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – specjalne miejsca i dostosowane toalety.

– Średni wiek naszych pociągów to ponad 40 lat. Dążymy oczywiście do zakupu nowych pojazdów, ale chcemy też, żeby obecne składy, gdy tylko jest to możliwe i opłacalne, były modernizowane – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio. Warto dodać, że po modernizacji ED72 będą mogły jeździć szybciej, ponieważ obejmie ona także wymianę silników na asynchroniczne. Maksymalna prędkość wzrośnie do 120 km/h, czyli o 10 km/h więcej niż dotychczas. Wartość przyspieszenia rozruchu do 40 km/h wzrośnie z kolei do 0,8-1,1 m/s2.

ED72 wyjechały na tory w latach 1993–1995. 4 sztuki mają powrócić do obsługi regularnych kursów przed końcem czerwca 2026 roku, zaś pozostałe do końca września. Będą kierowane do obsługi tras według bieżącego zapotrzebowania, przy czym wiadomo już, że część z nich zasili park taborowy Polregio w Małopolsce. Wartość kontraktu w ujęciu brutto opiewa na ponad 153 mln zł. Polregio informuje, że w najbliższych latach będzie rozwijać sieć własnych punktów utrzymania taboru, których już dziś ma ponad 30 i realizuje w nich naprawy pojazdów kolejowych na poziomach od P1 do P4, a częściowo także P5.

Przewoźnik już teraz spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa i jakości związane z utrzymaniem taboru. Spółka otrzymała ponownie certyfikat zgodności wydany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Tym razem został on przyznany na maksymalny możliwy okres pięciu lat.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Zobacz również:

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Tabor i technika

RegioPantery podbijają Słowację

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Tabor i technika

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Biznes

LTG Cargo Polska kupi wagony kieszeniowe

Mikołaj Kobryński 28 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5