Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa Mińsk Mazowiecki zmodernizuje ED72 dla Polregio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa Mińsk Mazowiecki zmodernizuje ED72 dla Polregio
fot. Grzegorz W. Tężycki (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
W ramach umowy o wartości brutto ponad 153 mln zł Pesa Mińsk Mazowiecki zrealizuje naprawę na poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72. Tym samym już wkrótce niemal wszystkie pojazdy tej serii zostaną zmodernizowane.

Najdłużej produkowanymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w Polsce były pojazdy serii EN57, które powstawały we wrocławskim Pafawagu w latach 1962-1993. Na bazie tej konstrukcji powstało kilka innych serii, na przykład zakupione z myślą o obsłudze ruchu dalekobieżnego ED72, czteroczłonowe EZT, które zostały dostarczone w latach 1993-1997. Podobnie jak jednostki EN71, będące de facto czteroczłonową wersją EN57, także ED72 składają się z dwóch członów członów sterowniczych i znajdujących się w środku składu dwóch członów silnikowych. Łatwo rozpoznać po charakterystycznym wyglądzie ściany czołowej, zbliżonym do EW58 i ostatnich wyprodukowanych EN57 od numeru 1900 wzwyż, a także pantografach połówkowych.

Fakt, iż jeszcze w latach 90. w Polsce zamawiano dość archaiczne pod względem konstrukcyjnym jednostki z rozruchem oporowym, jest sam w sobie dosyć dobitnym świadectwem głębokiego kryzysu, jaki przechodziła polska kolej w tym okresie. Zmiany w stosunku do EN57 oprócz wydłużenia o jeden człon objęły głównie wyposażenie wnętrza, w którym przed modernizacjami znajdowały się bardzo wygodne fotele, zwłaszcza w przedziałach 1. klasy, w których na podłodze znalazła się także wykładzina. Zastosowano ponadto indywidualne przyciski do otwierania drzwi, czy też elektroniczne tablice kierunkowe. W 2011 roku zmodernizowano pierwsze 2 jednostki, zakupione przez województwa śląskie i świętokrzyskie.

Rok później 4 przejęte od ówczesnych Przewozów Regionalnych pojazdy postanowiło zmodernizować województwo kujawsko-pomorskie. Z kolei w latach 2017-2018 kolejnych 6 jednostek zmodernizowało Polregio, które zyskały zupełnie inną ścianę czołową niż inne zmodernizowane EN57 i ich pochodne, budzącą skojarzenia z jednostkami Acatus II i Acatus Plus produkcji Pesy Bydgoszcz. Tym samym ostało się już tylko 8 niezmodernizowanych EN57. Już wkrótce ten stan rzeczy ulegnie zmianie. Polregio zawarło bowiem umowę z Pesą Mińsk Mazowiecki na wykonanie naprawy na poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją 7 jednostek.

Wartość zawartej w dniu 30 stycznia bieżącego roku umowy opiewa na ponad 153 mln zł w ujęciu brutto. Pesa Mińsk Mazowiecki był jedynym podmiotem, który złożył ofertę w przetargu. Warto dodać, że spółka ta, funkcjonująca w przeszłości pod nazwą ZNTK Mińsk Mazowiecki, wykonała w przeszłości wszystkie poprzednie modernizacje EZT serii ED72. Dostawa wszystkich 7 jednostek ma zostać zakończona do 30 września 2026 roku, przy czym pierwszych 5 pojazdów ma zostać dostarczonych już w bieżącym roku do dnia 30 listopada.

Podobnie jak w przypadku innych modernizowanych EN57 i pochodnych wraz z wymianą silników na asynchroniczne, maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrośnie ze 110 km/h do 120 km/h, zaś przyspieszenie rozruchu do 40 km/h wyniesie 0,8-1,1 m/s2. W jednostkach znajdzie się co najmniej 210 stałych i co najmniej 8 rozkładanych miejsc siedzących (w przypadku stałych zarówno w układzie naprzeciwległym, jak i rzędowym), a także toaleta dostępna dla osób niepełnosprawnych i urządzenie umożliwiające im wjazd do pociągu. Pojawią się także klimatyzacja, system dynamicznej informacji pasażerskiej. gniazdka 230 V i złącza USB oraz defibrylator AED. Kolorystyka pojazdów, zarówno z zewnątrz, jak i w przestrzeni pasażerskiej, nie będzie odbiegać od innych zmodernizowanych i nowych pojazdów Polregio, dostarczonych w ostatnich latach.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij